انتقال آب برای رفع خشکسالی برخی استان‌ها ناشی از بی‌تدبیری بود

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن تشریح عوامل موثر در ایجاد مشکلات زیست محیطی در شهرها از تلاش نمایندگان مجلس برای ارائه طرحی درجهت رفع مشکلات حوزه آب خبر داد.

علی وقف چی با تایید این خبر که در آینده شهرها تبدیل به جزایری خشک در میان بیابان می‌شوند با اشاره به دلایل آن گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز این مشکل این است که ما بجای اینکه جمعیت را به سمتی ببریم که در آن آب به وفور وجود دارد، آب را به بخش‌هایی انتقال داده‌ایم که مردم در آنجا مستقر شده‌اند و با این تدبیر اشتباه مشکلات زیست محیطی متعددی را ایجاد کرده‌ایم، و این در حالی است که در گذشته ایجاد تمدن در کنار مراکز دارای آب صورت می‌گرفت، اما با انتقال آب به مراکزی که در آنها آب وجود داشته زیرساخت‌های لازم برای افزایش جمعیت فراهم شد.

انتقال آب برای رفع خشکسالی برخی استان‌ها ناشی از بی‌تدبیری بود

نماینده مردم  زنجان و طارم درمجلس شورای اسلامی، در بیان عامل دیگری که باعث بروز این مشکل می‌شود ادامه داد: عدم تدبیر در سطح مدیریت کلان کشور یکی دیگر از این عوامل است، کما اینکه آب تولید شده در گیلان که ناشی از بیش از 1000 میلی متر بارندگی بوده و جمعا بیش از دو میلیارد متر مکعب آب به دریای خزر سرازیر شده و با جریان آب رودخانه‌ها به دریای خزر می‌رود سپس مسئولان از کوه‌های چهل چشمه کردستان و گذر از چندین استان آب را به شمال کشور انتقال می‌دهند که این اقدام ناشی از بی‌تدبیری است.

وی افزود: یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت آب این است که استفاده از آب در استان‌های گلستان، مازندران و روستاهایی که آب در آنها به وفور وجود دارد را به خوبی مدیریت کنیم تا ناچار نشویم که آب را از استان‌هایی که کم آب هستند به سایر استان‌های کشور انتقال دهیم.

وقف چی یادآورشد: یکی از مشکلات مهم موجود در کشور این است که هر دولتی بجای ارائه راهکار برای رفع این نوع معضلات تنها به دنبال این است که گناه را به گردن دولت‌های قبل بیندازد و همین امر مانع از ارائه راهکار سازنده در جهت این مشکلات شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در انتقاد به بی‌توجهی مسئولان در زمینه مدیریت آب تصریح کرد: دولت چه اقداماتی در جهت رفع بحران آب انجام داده است؟ آیا برای بحث الگوی کشت لایحه داده و تکالیف مردم را در این حوزه مشخص کرده است؟ در خصوص مدیریت آب در مناطقی که دارای آب کافی بوده و ممانعت از انتقال آب از مناطق کم آب چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا در این دولت توانسته‌ایم با استفاده از باروری ابرها، سوپر جاذب‌ها(ماده افزودنی خاک بوده که آب و مواد غذایی را جذب و حفظ می کند و با خاک کشت همراه گشته و به رشد مطلوب گیاه ،کاهش اتلاف آب کمک می کند) و ابزار مدرن روزی که می‌تواند در جهت بهره‌وری بهینه از آب کمک کند اقدام جدی انجام دهیم؟

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  شورای اسلامی، تاکید کرد: البته هنوز برای مدیریت آب دیر نشده است، کما اینکه اگر بتوانیم در استان‌های واقع در شمال غرب کشور آب سد منجیل را از استان گیلان و منابع آبی موجود در آن تامین کنیم، شاید بتوان در پی آن مشکلات کم آبی را در بسیاری از استان‌ها برطرف کرد، ضمن اینکه در نقاط دیگری از کشور نیز این ظرفیت وجود دارد و این موضوعی است که هم‌اکنون برای تحقق آن به دنبال جمع‌آوری امضا از نمایندگان در مجلس بوده و در تلاش هستیم که در قالب ارائه طرحی حداقل چند اولویت اساسی در کشور در حوزه آب اعم از الگوی کشت، مدیریت آب در مناطقی که آب تولید می‌شود را انجام دهیم که اگر در این زمینه موفق شویم کار بزرگی را در این دوره از مجلس انجام داده‌ایم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن