بررسی تأثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت برق با استفاده از مدل‌سازی عامل بنیان بازار برق

در یک بازار رقابتی برق، قیمت برق از رقابت بازیگران بازار، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، برای روز یا ساعت بعد تعیین می­شود. در ایران، بازار تولید تا حدی رقابتی است، به‌طوری‌که نیروگاه­ها برنامه تولید و قیمت‌های پیشنهادی خود را یک روز قبل اعلام می‌کنند و مدیریت شبکه برنامه تولید را با کمترین هزینه و رعایت محدودیت‌های فنی تنظیم می­نمایند.

با توجه به اینکه سوخت یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید برق در نیروگاه­های حرارتی است، هزینه آن در قیمت‌های پیشنهادی نیروگاه­ها تأثیر به‌سزایی دارد. سوخت نیروگاه‌های ایران با قیمتی یارانه­ای و به‌صورت تهاتری به نیروگاه­ها داده می­شود و نیروگاه­ها انگیزه­ای برای افزایش راندمان و صرفه‌جویی سوخت ندارند.

در این مقاله، اثر افزایش قیمت سوخت تحویلی به نیروگاه­ها با استفاده از یک مدل عامل بنیان با یادگیری تقویتی که شامل عواملی مستقل، پویا، اثرگذار و اثرپذیر از محیط هستند، مورد ارزیابی قرار می­گیرد. برای مدل‌سازی شبکه و بازار برق از داده‌های واقعی شبکه برق ایران استفاده ­شده­ و شبیه­سازی در فضای نرم‌افزار AMES انجام گرفته­ است. نتایج شبیه­سازی نشان می­دهد که در صورت افزایش ده برابری قیمت سوخت، قیمت تسویه­ی بازار به نسبت کمتری افزایش خواهد یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن