شناسایی مؤلفه‌های اقناعی تبلیغات تلویزیونی با هدف ترویج مصرف بهینه انرژی ( برق ) در کشور

هدف کلی این تحقیق بررسی تبلیغات تلویزیونی به عنوان ابزاری در تغییر ارزش‌ها، باورها، نگرش و رفتار‌ها، و ارزیابی مؤلفه‌های اقناعی مؤثر در تبلیغات تلویزیونی در رفتار مصرفی مخاطبان، به ویژه مصرف‌کنندگان انرژی است؛ و اینکه چگونه بینندگان این‌گونه تبلیغات به رعایت اصلاح الگوی مصرف انرژی ترغیب می‌شوند.

روش این تحقیق تحلیل محتوای کیفی، تحلیل اسنادی متون و ادبیات است. به این منظور، جامعه آماری مورد نظر شامل کارشناسان آموزش و ترویج بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی بوده است که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه‌های نیمه‌ساختارگرانه با ایشان صورت گرفته است. طرح تحقیق به بررسی تبلیغات می‌پردازد و مؤلفه‌های مهم تبلیغات اقناعی را که در تغییر باورها و نگرش مصرف‌کنندگان نقش مؤثری دارد و منجر به تغییر رفتار مصرف می‌شود ارائه می‌دهد.

با توجه به یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها و تحلیل کیفی محتوای مروری، نتایج بیانگر آن است که عوامل مربوط به پیام، مخاطب و موقعیت بر متقاعدسازی مصرف‌کننده انرژی تأثیر داشته است؛ و ازجمله عوامل مؤثر اقناعی می‌توان به وجود عناصر احساسی، شناختی و رفتاری پیام اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن