ارائه یک مدل احتمالاتی برای جایابی بهینه ایستگاههای شارژ سریع خودرو الکتریکی
برنامهریزی و احداث ایستگاههای شارژ از جنبههای مهم گسترش توسعه خودروهای الکتریکی بهشمار میروند. باتوجه به تاثیر متقابل شبکه قدرت و صنایع حملونقل، طراحی ایستگاههای شارژ سریع، مستلزم درنظر گرفتن روشمند مسائل مرتبط با آن، از جمله ویژگیهای شبکه ترافیک، تقاضای شارژ و محدودیتهای شبکه الکتریکی میباشد.
هدف از مقاله حاضر، تعیین مکان و ظرفیت بهینه ایستگاههای شارژ سریع در شبکه توزیع با درنظر گرفتن عدمقطعیتها میباشد. در ابتدا، بهمنظور تعیین تقاضای شارژ خودروها، مدل تصادفی مبتنی بر نظریه صف و مدل تخصیص ترافیک بر مبنای تعادل کاربر توسعه داده شده است. سپس، هزینه سالانه تجهیزات و تلفات انرژی در چارچوب برنامهریزی با قیدهای تصادفی کمینه شده است.
جنبههای احتمالاتی مسئله با استفاده از روش برآورد نقطهای بههمراه سری گرام-شارلیه حل شده است. علاوه بر این، مدلهای غلبه احتمالاتی بهمنظور تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان معرفی شده است. جهت نشان دادن کارایی رویکرد پیشنهادی، نتایج برنامهریزی بر روی هر دو شبکه توزیع و ترافیک نشان داده شده است. نتایج حاصل، نشاندهنده آن است که، برآورد نادرست عدمقطعیتها در روش قطعی ممکن است به یک راهحل ناشدنی با نقض محدودیتهای سیستم منجر گردد. بعلاوه، روشهای غلبه احتمالاتی با درنظر گرفتن تاثیر عدمقطعیتها بر شاخصهای تصمیمگیری و ارائه مجموعه طرحهای نامغلوب از نظر ریسک و هزینه، سرمایهگذار را در امر تصمیمگیری یاری میکنند.