بررسی تاثیر خواص ژئوشیمیایی و کانی شناسی بر پارامترهای دی الکتریک شیل های نفتی

به منظور بررسی و تعیین تاثیر خواص ژئوشیمیایی و کانی‌شناسی بر پارامترهای دی‌الکتریک ‌‌شیل‌های‌نفتی، 19 نمونه‌شیل‌نفتی از برش‌های مختلفی از ناحیه غرب ایران، انتخاب و پارامترهای دی‌الکتریک با استفاده از پروب هم‌محور و دستگاه آنالیزگر شبکه اندازه‌گیری شد.

فرکانس اندازه‌گیری در این تحقیق از GHz 5 0 تا GHz 5 می‌باشد و پارامتر‌های دی‌الکتریک در این محدوده فرکانسی سنجیده می‌شود. همچنین غلظت عناصر با روش‌های ICP، XRF و کانی‌شناسی نمونه‌ها با روش XRD مشخص گردید.

ارتباط بین داده‌های آنالیزهای مختلف بر پارامترهای دی‌الکتریک بررسی شد و مولفه‌های کلیدی و موثر در پارامتر‌های دی‌الکتریک مشخص گردید.

افزایش مقدار ماده آلی (TOC) موجود در نمونه‌ها، باعث کاهش هر دو بخش گذردهی مختلط می‌شود. با مقایسه نمونه‌های نابالغ مورد مطالعه با یک نمونه که تحت بلوغ مصنوعی به روشی به نام برش فیشر قرار گرفته است،

بلوغ حرارتی نیز باعث کاهش این پارامترها می‌شود، لذا فرآیند گرمایش توسط امواج ماکروویو برای نمونه‌های نابالغ مناسب تر خواهد بود. علاوه بر این مشاهده شد که منگنز (Mn) و همچنین ترکیباتSiO2،،K2O و MgOباعث افزایش بخش موهومی گذردهی مختلط (هدر‌روی) و در نتیجه این عناصر و ترکیبات باعث جذب بیشتر امواج مایکروویو و تبدیل آن به گرما می‌شوند.

واژه‌های کلیدی: شیل‌نفتی، گرمایش توسط امواج مایکروویو، پارامترهای دی‌الکتریک، خواص ژئوشیمیایی، کانی‌شناسی

اساتید راهنما: دکتر علی شکاری فرد، دکتر محمود شاه آبادی

رشته تحصیلی: مهندسی نفت- حفاری و بهره برداری

استاد مشاور: مهندس مریم فریدونی  

 سال انتشار: مهر 1395

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن