اعزام فرستادگان ویژه با پیام های نفتی به کشورهای نفت‌خیز همسایه

درحالی که برای مبارزه با دور جدید تحریم های نفت ایران، اخیرا در وزارت نفت کمیته‌ای شکل گرفته است و درپی تهدیدهای جدید ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران، رئیس جمهور ایران جملاتی با مضمون بستن تنگه هرمز را مطرح کرده است، روایت معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از چالش های نفتی ایران در روزهای آینده، شنیدنی است.

به گفته مجید تخت‌ روانچی، هیئت‌هایی قرار است برای حل موضوع نفت به کشورهای نفت‌خیز همسایه عازم شوند و پیام‌هایی از سوی رئیس‌جمهور را با خود ببرند: «در زمینه نفت نکاتی مهم است که باید به آن توجه کنیم. یکی از نقاطی که آمریکایی‌ها روی آن دست گذاشته‌اند و می‌خواهند از آن طریق فشار بیاورند، نفت و بانک است. آنان به زعم خودشان فکر می‌کنند اگر در این دو موضوع سخت بگیرند موفق خواهند شد.»

چالش های اوپک و پیش بینی های سخت برای آینده نفت

به گزارش «انرژی امروز»، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت و گوی خود با ایسنا با اشاره به چالش های موجود در پایبندی اعضای اوپک به سقف تولید، می گوید: «در موضوع نفت ما به عنوان عضو اوپک، مصوبه اوپک داریم که تاکید داریم باید رعایت شود. یکی از موضوعاتی که در اجلاس اخیر اوپک مطرح شد و آقای زنگنه روی آن ایستادند و موفق هم شدیم، همین بود که سطح تولید بالاتر نرود. اگر آمریکایی‌ها تحریم‌هایشان را اعمال کنند و بخواهد روی بازار نفت اثر بگذارد کشورهایی که عضو اوپک هستند، حق ندارند افزایش ظرفیت دهند. اگر قرار است تغییری در سطح تولید نفت کشورها ایجاد شود باید در اوپک تصویب شود. اینکه در عمل چه خواهد شد پیش‌بینی‌اش سخت است اما سیاست ما این است که اگر برجام بخواهد باقی بماند برای ما بخش نفت مهم است.»

او با اشاره به اینکه در مذاکرات با اروپا و کشورهای دیگر روی بخش نفت تاکید خواهیم کرد، افزود: «مشتریان زیادی داریم و مشتریان آتی هم خواهیم داشت. اگر تعداد مشتریان نفت ما مشخص است به این معنا نیست که در آینده به تعداد آنها افزوده نمی‌شود. ما نمی‌خواهیم تقلب کنیم، در سطح اوپک باقی خواهیم ماند اما محدودیتی برای فروش نفت به کشورهای مختلف نداریم.»

ضرورت تعیین تکلیف مذاکرات با اروپایی ها

روانچی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بازگرداندن تحریم‌ها از سوی امریکا که دومین مرحله آن در آبان ماه رخ خواهد داد، چه تضمینی وجود دارد که مذاکرات با اروپایی‌ها تا آن زمان به نتیجه برسد، می گوید: «باید هر چه سریع‌تر تکلیف مذاکرات با اروپایی‌ها روشن شود، در عین حال تا زمانی که این تحریم‌ها باز گردد ترجیح ما این نیست که صبر کنیم و تا روز آخر بینیم کار چطور پیش می‌رود. زمانی است که یک مسیر همواری را طی می‌کنیم و می‌بینیم که جاده‌مان نسبتا راحت است و کمی که مسیر را طی کنیم به جایی که می‌خواهیم می‌رسیم؛ پس می‌گوییم راه را ادامه می‌دهیم. اما زمانی است که می‌بینیم که راه ناهموار است و موانع جلوی پای ما قرار می‌گیرد؛ آن زمان است که می‌گوییم طی کردن این مسیر درست نیست. برداشت ما این است که مسیر ما نسبتا هموار است؛ در عین حال که هنوز با قاطعیت نمی‌توانیم بگوییم حتما تا ماه آبان در مذاکرات با اروپایی‌ها به نتیجه می‌رسیم. من سعی می‌کنم واقعیت را بگویم، نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم در آبان ما به نتیجه قطعی می‌رسیم اما مسیری که من می‌بینم، چشم‌انداز روشنی است. هم در حوزه بانکی و هم در حوزه نفتی این مسیر روشن است. نمی‌توانیم الان جزئیاتش را باز کنیم اما فکر می‌کنیم که به سمت خوبی می‌رویم.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن