بهبود خود ترمیمی شبکه هوشمند با بهره گیری از خودروهای الکتریکی هایبرید قابل اتصال به شبکه
قابلیت خودترمیمی، بعنوان اصلیترین ویژگی شبکههای هوشمند در جهت بهبود پایایی و افزایش رفاه مشترکین شناخته میشود. از طرفی، در سالیان اخیر علاقهمندی زیادی نسبت به استفاده از خودروهای برقی ایجاد شده است. لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر حضور خودروهای الکتریکی قابل اتصال به شبکه بر قابلیت خودترمیمی شبکه هوشمند پرداخته شده است. در ابتدا رفتار تصادفی خودروهای الکتریکی برای مشارکت در بازیابی سرویس مدلسازی شده است. با توجه به حضور خودروهای الکتریکی که رفتار متغیر با زمان دارند، مساله مکانیابی پارکینگهای هوشمند برای بهبود بازیابی سرویس فرمولبندی شده است. از اینرو برخلاف روشهای سنتی، بار شبکه در طول زمان بازیابی بصورت متغیر منظور شده است. بعلاوه، امکان تزریق توان رأکتیو توسط خودروهای الکتریکی نیز در مساله لحاظ شده است. افزون بر این، با در نظر گرفتن تأثیر حضور کلیدهای قابل کنترل از راه دور، برای بازیابی راهبردهای مختلفی در نظر گرفته شده است. سپس، دو نقش متفاوت برای مشارکت خودروها در بازیابی سرویس ارائه شده که عبارتند از: استفاده از خودروهای الکتریکی به عنوان منبع پشتیبان برای بازیابی مشترکین سالم ناحیهی آسیب دیده و همچنین بکارگیری این منابع به عنوان واحد ذخیرهسازی به منظور جلوگیری از گرفتگی خطوط فیدر پشتیبان. افزون بر این، مساله مکانیابی بهینه پارکینگها با محدودیت فیزیکی همراه است که در این پژوهش به بررسی میزان تأثیر این پارامتر بر مساله پرداخته شده است. بعلاوه، جهت لحاظ نمودن عدم قطعیت وضعیت بار شبکه و همچنین مشارکت خودروها در فرآیند بازیابی سرویس، در این پژوهش یک مدل دو مرحلهای برای این مساله ارائه شده است. سپس با توجه به قابلیت تزریق همزمان توانهای اکتیو و رأکتیو توسط خودروهای الکتریکی، به جهت انجام مطالعهای جامع برای مکانیابی بهینه پارکینگهای خودروهای الکتریکی، بهبود قابلیت خودترمیمی، بهبود پروفایل ولتاژ و کاهش تلفات شبکه به صورت همزمان در تابع هدف مساله دیده شدهاند. بعلاوه، با توجه به تأثیر مکان نصب کلیدهای اتوماتیک بر گستره و در نتیجه پایایی نواحی تشکیل شده در شبکه، در ادامه این پژوهش به جایابی همزمان کلیدهای اتوماتیک و پارکینگ خودروهای الکتریکی به منظور افزایش همزمان اتوماسیون و کفایت شبکه پرداخته شده است. کلیه روشها و فرمولبندیهای پیشنهادی بر شینه شماره چهار شبکه استاندارد روی بیلینتون آزموده شده و نتایج عددی مورد بررسی قرار گرفته است. واژههای کلیدی: راهبرد بازیابی، بازیابی شبکه، خودترمیمی، خودروهای الکتریکی، شبکه هوشمند، پایایی سیستم قدرت، مدل دو مرحلهای، واحد پشتیبان، واحد ذخیره ساز