معرفی استارتاپهای پیشرو در فناوری باتری لیتیم-یون
طبق گزارشات تا سال 2020 میزان تولید باتریهای لیتیم-یون در 4 کشور چین، آمریکا، کره و لهستان متمرکز خواهد شد. اگر بخواهیم برای ارتقای فناوری باتریهای لیتیم-یون هزینه کنیم، عمده توجهات بایستی به دو زمینه اصلی باشد: 1- تعداد چرخههای شارژ-دشارژ 2- افزایش دانسیته انرژی.
زمانیکه اولین مطالب درباره باتریهای لیتیم-یون منتشر شدند، شرکتهای بسیار کمی در این حیطه فعالیت میکردند. یکی از این شرکتها، شرکت Dyson بود که بر روی باتریهای حالت جامد فعالیت میکرد. استارتاپ دیگری که در عرصه باتری حالت جامد فعالیت میکند، شرکت Seeo است که این باتریها را بر پایه الکترولیت پلیمری نانوساختار ارتقا می دهد. هر دوی این شرکتها نتایج نویدبخشی را برای باتریهای لیتیم-یون ارائه دادهاند. در مطلب زیر تعدادی از شرکتهای پیشرو در عرصه تحقیقات باتریهای لیتیم-یون توضیح داده شدهاند.
1- Boston Power: بزرگترین شرکت استارتاپ تولید باتریهای لیتیم-یون که تاکنون توانسته 370 میلیون دلار برای ارتقای نسل جدید باتریهای لیتیم-یون سرمایه جذب کند و باتریهای آن تا 10 سال طول عمر دارند. این شرکت در کشور چین ایستگاههای شارژ وسایل الکتریکی را میسازد.
پیشبینی میشود که کشور چین نقش کلیدی را در تولید باتریهای لیتیم-یون تا سال 2020 با افزایش ظرفیت 521% بین سالهای 2016 تا 2020 ایفا کند.
2- Nexeon: شرکت استارتاپ انگلیسی Nexeon تاکنون با جذب سرمایه 108 میلیون دلاری سعی در ارتقای فناوری منحصر به فرد آند سیلیکون دارد که از نانوذرات استفاده میکند. با استفاده از این فناوری میتوان ظرفیت باتری را 30 تا 40 درصد افزایش داد. در حال حاضر این تکنولوژی در سطح پایلوت توسعه یافته و ازطریق ژاپن در آسیا گسترش پیدا کرده است.
3- Store Dot: این شرکت تاکنون توانسته با جذب سرمایه 66 میلیون دلاری و با استفاده از فناوری Quantum dot باتریهایی را بسازد که 100 مرتبه سریعتر شارژ میشوند.
4- Enevate: این شرکت در سال 2006 آغاز به کار کرده و تاکنون با جذب سرمایه 60 میلیون دلاری سعی در ارتقای فناوری آندهای سیلکونی دارد. با استفاده از این باتریها، میزان سرعت شارژ تا 4 برابر افزایش مییاید. در حال حاضر این شرکت در حال مکالمه با شرکتهای تأمینکننده تجهیزات موبایل است تا بتواند از این باتریها در خطوط تولید استفاده کند.
5- Amprius: این شرکت در سال 2014 توانست با جذب سرمابه 55 میلیون دلاری تحقیقاتی را در عرصه آندهای نانوسیم سیلیکون انجام دهد. طبق ادعای این شرکت، آنها توانستهاند پرانرژیترین باتریهای موجود در بازار را بسازند که 15 تا 30% انرژی بیشتری در واحد جرم و حجم در مقایسه با باتریهای موجود در بازار دارد.
6- Solid Energy: این شرکت بر روی آندهای فلزی فوق نازک که میتوانند دانسیته انرژی باتریهای لیتیوم-یون را دو برابر کنند، فعالیت میکند. این شرکت تاکنون توانسته 5 20 میلیون دلار سرمایه برای این تحقیقات جذب کند.
7- Acta Cell: این شرکت در سال 2007 در ایالت تگزاس آغاز به کار کرد و با جذب سرمایه 8 9 میلیون دلاری تحقیقات گستردهای را برای ارتقای کاتدهای حاوی منیزیم و آندهای متشکل از آلیاژهای نانوکامپوزیتی انجام داد.
8- Cadenza: این شرکت توانسته با جذب سرمایه 5 میلیون دلاری روش جدیدی را برای تهیه بستههای باتری ابداع کند که قیمت کمتر و دانسیته دوبرابر قابلیت کنترل انرژی را به همراه دارد.
9- Ionic Material: این شرکت در سال 2011 و با جذب سرمایه 29 4 میلیون دلاری افدام به تولید الکترولیتهای جدید پلیمری نمود و باتری حالت جامد را ساخت. در گام های بعدی قرار است که تولید انبوه این باتریها انجام گیرد.
10- Prieto Battery: این شرکت توانسته با جذب سرمایه 5 2 میلیون دلاری تحقیقات گستردهای را بر فناوری باتریهای لیتیم-یون 3 بعدی انجام دهد که سریعتر شارژ شده و طول عمر بیشتری دارند. این باتریها از هیچ الکترولیت مایعی استفاده نمیکنند.
11- Quantum Scape: این شرکت توانسته با جذب سرمایه هنگفتی از شرکتهایی همچون فولکس واگن با هدف ارتقای باتریهای حالت جامد که میتوانند محدوده عملکرد خودروهای الکتریکی حاوی باتریهای رایج را 3 برابر کنند فعالیت میکند.
12- Oxis Energy: این شرکت در سال 2004 با سرمایه هنگفتی در انگلیس آغاز به کار کرد و نوع جدیدی از باتریهای لیتیم-سولفور را معرفی کرد. با استفاده از این فناوری می توان باتری را تعبیه کرد که ایمنتر و سبکتر بوده و انرژی 5 برابر بیشتر از باتریهای لیتیم-یون را تأمین میکند.
13- OneD Material: تکنولوژی بکاررفته در محصولات این شرکت آند سیلیکون-گرافیتی است که بازده باتریهای لیتیم-یون را بهبود میدهد.
میزان استفاده از باتریهای لیتیم-یون به طور شگرفی در حال افزایش است که در این روند، کاهش قیمت باتری قابل پیشبینی است؛ بطوریکه در طی 5 سال اخیر با 70% افت قیمت مواجه شده است.