بررسی اثر نامتقارن شوک های نفتی بر رشد اقتصادی در ایران و امریکا

در این پایان نامه اثرات نامتقارن نوسانات قیمت نفت بر رشد اقتصادی در دو کشور ایران به عنوان یک کشور صادرکننده نفت و ایالات متحده آمریکا به عنوان واردکننده نفت، برای دوره زمانی 1389-1353 شمسی و 2013-1970 میلادی بررسی شده است. نحوه بررسی ما به شکل تجربی می باشد، بدین صورت که برای بررسی تاثیر نوسانات قیمت نفت از چهار روش مختلف تجزیه قیمت استفاده شده است. در هر روش، قیمت نفت به سری های زمانی مختلفی تجزیه شده و سپس با استفاده از روش OLS برای هر یک از این روش های تجزیه قیمت، ضرایب مورد نظر برآورد گردیده است.

با بررسی و مقایسه نتایج این رگرسیون ها از بین روش های مختلف تجزیه قیمت مناسب ترین روش برای هر کشور انتخاب شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در هر دو کشور اثرات افزایش و کاهش قیمت نفت بر رشد اقتصادی یکسان نبوده است .در ایران، افزایش قیمت نفت(شوک مثبت) تاثیری بر رشد GDP نداشته است، در صورتی که اثر منفی کاهش قیمت نفت بر رشد اقتصادی معنی دار بوده است. این تاثیر نا¬متقارن قیمت نفت نشان می¬دهد که اثر نامطلوبی که کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران می-گذارد به وسیله افزایش قیمت نفت جبران نمی شود.

بنابراین باید راه کارهای پس انداز درآمد نفتی برای هموار سازی روند درآمدهای نفتی در سال های ارزانی نفت برای کشور را جدی تر گرفت، چرا که در غیر این صورت با توجه به نوسان های شدید قیمت نفت رشد اقتصادی ایران می تواند از این ناحیه دچار مشکل گردد. در آمریکا، کاهش قیمت نفت اثری بر رشد GDP نداشته، در صورتی که اثر منفی افزایش قیمت بر رشد معنی دار بوده است. بنابراین در کشور آمریکا نیز، نوسانات قیمت نفت اثر نامتقارنی بر رشد اقتصادی دارند.

استاد راهنما: مجید احمدیان

استاد مشاور: قهرمان عبدلی

سال انتشار : شهریور ۱۳۹۳

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن