بررسی آزمایشگاهی رسوب آسفالتین در خطوط لوله با استفاده از روش گرمایی در رژیم آشفته و ارائه مدلی برای پیشبینی آن
رسوب آسفالتین پدیده پیچیدهای است که تقریبا در تمام چاههای نفت، تاسیسات سرچاهی و انتقال نفتهای آسفالتینی دیده میشود.
هدف از این کار ارائه مدلی برای پیشبینی نرخ رسوب آسفالتین در خطوط جریانی است.
در این کار رسوب آسفالتین از نفت خام بهصورت آزمایشگاهی و تئوری با استفاده از دستگاه حلقه بسته تحت رژیم آشفته مورد بررسی قرار گرفت. روش اندازهگیری مقدار رسوب، روش گرمایی بود. دراین کار تأثیر پارامترهایی مانند سرعت، دمای سطح لوله، غلظت آسفالتین بر روی نرخ رسوب مورد مطالعه قرار گرفته است.
نتایج نشان داد که افزایش سرعت، کاهش غلظت آسفالتین نفت و کاهش دمای سطح موجب کاهش نرخ رسوب روی دیواره می شود. بهعلاوه، مدلهایی برای اندازهگیری نرخ رسوب بر مبنای مدلهای پیشبینی رسوبگذاری در مبدلها ارائه شد. این مدلها دارای دو ترم تشکیل رسوب و ترم دفع رسوب هستند.
در نوع اول ترم تشکیل رسوب در همه مدلها تقریبا یکسان است ولی در نوع دوم ترم دفع رسوب به دو شکل ارائه میشود. نتایج برازش مدلها بر دادههای آزمایشگاهی نشان میدهد که مدلها بهخوبی بر دادههای آزمایشگاهی منطبق میباشند و مدل نوع دوم بهتر از مدل اول بر دادههای آزمایشگاهی تطابق دارد.