صنعت نفـت همچنان در مسیر توسعـه
به دلیل برخورداری جمهوری اسلامی ایران از 9.3 درصد از ذخایر نفتی و 18.2 درصد از ذخایر گازی جهان، رتبۀ نخست کشورهای دارندۀ ذخایر هیدروکربوری جهان به کشورمان اختصاص دارد و برهمین اساس، ایران از جایگاه قابل توجهی در سیاست های کلان اقتصاد انرژی برخوردار است. در این میان، صنعت نفت کشورمان در کسوت صنعتی سرآمد و پیشرو، با بهره مندی از این موهبت خدادادی و همچنین، نقاط قوت دیگری همچون قرار گرفتن در منطقۀ استراتژیک خاورمیانه، دارا بودن مزیت پل ارتباطی میان شرق و غرب و شرایط خاص ژئوپلیتیک در نواحی تنگۀ هرمز و عبور بخش قابل ملاحظه ای از نیاز روزانۀ نفت و گاز جهان از این شاهراه استراتژیک، گام های بلندی در مسیر شکوفایی و اقتدار ایران برداشته است. در همین راستا، برگزاری نمایشگاه های سالانۀ بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به عنوان بزرگ ترین رخداد صنعتی و تجاری ایران و کسب عنوان جایگاه نخست نمایشگاهی خاورمیانه، فرصت مناسبی است تا ضمن معرفی دستاوردهای صنعت نفت کشورمان، توانمندی شرکت های برتر داخلی و خارجی در زمینۀ صنایع نفت و گاز را نیز در بوتۀ آزمایش قرار داد و از آخرین تحولات مربوط به جهان انرژی برای به گردش درآوردن چرخ های این صنعت معظم، بهره برد.
شرکت های زیرمجموعۀ وزارت نفت و در صدر آن ها، شرکت ملّی نفت ایران به عنوان دومین شرکت بزرگ نفتی جهان، سعی دارند با پیاده سازی سیاست های اصلی وزارت نفت در ششمین برنامۀ توسعه در مسیر انتقال فنّاوری و جذب 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری تا پایان سال 2021 میلادی، بیشترین بهره گیری را از فرصت حضور ائتلاف جهانی از شرکت های صاحب نام داخلی و خارجی در نمایشگاه های صنعت نفت داشته باشند.از آنجا که نمایشگاه صنعت نفت در برگیرندۀ تمام بخش های فعال در حوزۀ نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است، نمایندگان تمام بخش ها اعم از بالادست، میان دست و پایین دست در نمایشگاه حضور خواهند داشت و برهمین اساس فرصت مناسبی برای ارتقای سازندگان تجهیزات، صادرکنندگان، پیمانکاران، سرمایه گذاران، شرکت های طراحی مهندسی و دانش بنیان و همچنین، مدیران بخش های دولتی و خصوصی صنعت نفت فراهم خواهد بود.
23 سال میزبانی دومین نمایشگاه صنعت نفت جهان با کارنامه ای درخشان
شاید سال 1374 که نخستین دوره از نمایشگاه های بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران برگزار شد، کسی تصور نمی کرد این نمایشگاه در مدتی کوتاه به یکی از معتبرترین برندهای نمایشگاهی جهان تبدیل شود و همه ساله، میزبان خیل عظیمی از شرکت های مطرح صنایع نفت و گاز جهان باشد؛ به طوری که شمار غرفه های این رویداد بزرگ نمایشگاهی که در نخستین دوره به زحمت به 200 غرفه می رسید، رشد قابل توجهی یافته و به روایت آمار، حدود 7برابر افزایش داشته است. امروزه جانمایی بیش از 1400 غرفه برای متقاضیانی از کشورهای مختلف جهان، نمایانگر موفقیت هایی است که در مسیر شکوفایی نمایشگاه های بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حاصل شده است. افزایش تصاعدی آمار متقاضیان حضور در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران و دستیابی به رقم بیش از 950 غرفۀ داخلی و 480 غرفه خارجی، گویای این واقعیت است که شرکت ملّی نفت ایران در مسیر تحقق اهداف و سیاست های کلان کشور در حوزۀ اثرگذاری در بازارهای جهانی انرژی، به نحو مؤثری عمل کرده و توانسته است بخش عمده ای از اولویت های ابلاغ شده را جامۀ عمل بپوشاند.
تحقق اهداف توسعه ای صنعت نفت در نمایشگاه بیست و سوم
در برگزاری نمایشگاه های بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سعی شده است با تأکید بر امر حمایت از ساخت داخل و همچنین پژوهش و توسعه در صنعت نفت، ضمن اختصاص فضای مناسب به شرکت های داخلی و گروه های پژوهشی در بخش های خصوصی و دولتی، توسعه صنعت پژوهش محور و حمایت از بخش خصوصی داخلی به صورت هم زمان مدّنظر قرار گیرد.این نمایشگاه در عین حال فرصتی برای معرفی سیاست های اجرایی وزارت نفت در زمینۀ توسعه صادرات در بخش های مختلف تولید نفت و گاز و فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و همچنین، معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت نفت و در صورت لزوم، برگزاری سمینارهای تخصصی با حضور شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه تلقّی می شود.بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، امسال نیز همچون سال های قبل با حضور وزرات نفت و 4شرکت زیرمجموعۀ آن شامل شرکت های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی و با حضور شرکت هایی از 37 کشور مختلف در روزهای شانزدهم تا نوزدهم اردیبهشت برگزار می شود. حضور بیش از 100 هزار بازدیدکنندۀ تجاری از 40 کشور جهان، اختصاص 80 هزار مترمربع فضای تحت پوشش نمایشگاهی و همچنین برگزاری 12 پاویون از کشورهای آلمان، فرانسه، چین، کره جنوبی، ایتالیا، روسیه، اسپانیا، اتریش، هلند، ژاپن، انگلستان و ترکیه از نقاط قوت این نمایشگاه محسوب می شود. درکنار این کشورها، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، بلژیک، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، هند، اندونزی، قزاقستان، مالزی، نروژ، عمان، لهستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سوئد، سوئیس، امارات، بریتانیا، اوکراین و عراق، امسال نیز حضوری پررنگ در این رویداد بزرگ صنعتی و تجاری خواهند داشت.طبقه بندی نمایشگاه بیست و سوم صنعت نفت در 14ردۀ کلّی محصولات، تجهیزات و مواد؛ خدمات؛ خدمات ترکیبی و یکپارچه و 10گروه کالاهای استراتژیک صنعت نفت ایران انجام شده است و در همین راستا، 59 رسته زیرمجموعه را شامل می شود که مشتمل بر تمامی شرکت های فعال صنایع نفت و گاز است.درخلال برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، ضمن رونمایی از آخرین دستاوردهای فنّاوری روز در حوزۀ صنعت نفت و گاز، زمینۀ تقویت توان ساخت داخل از طریق تبادل اطلاعات فنی و همچنین آشنایی صنعتگران حوزۀ نفت، گاز و پتروشیمی با دستاوردهای نوین صنعت فراهم می شود. در عین حال با عقد قراردادهای بازرگانی در زمینۀ مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فنی، ضمن گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها و نیز رقابت با شرکت های نفتی مشابه در سطح جهان، گام بلندی در مسیر توسعه اشتغال در عرصه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، برداشته می شود. از سوی دیگر، ایجاد انگیزه در راستای سرمایه گذاری بخش های مختلف خصوصی، تعاونی و دولتی، داخلی و خارجی در صنایع نفت و گاز می تواند متضمن تحقق بخش قابل توجهی از اهداف توسعه ای صنعت نفت تلقّی شود. بدون شک، کارنامۀ موفق صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران و در صدر آن، شرکت ملّی نفت ایران در برگزاری 23 دورۀ موفق از نمایشگاه های بین المللی نفت و گاز و تبدیل این نمایشگاه به نمایشگاهی صاحب نام و شناخته شده در عرصۀ جهانی، این پیام را در خود نهفته دارد که صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران با وجود تمامی محدودیت ها، در مسیر تحقق آرمان های کلان کشور و اهداف طرح ریزی شده در برنامۀ ششم توسعه، گام های ارزشمندی برداشته است.