برنامه ریزی شارژ و دشارژ خودروی الکتریکی به منظور بیشینه کردن سود صاحب خودرو با استفاده از الگوریتم ژنتیک

استفاده از خودروی الکتریکی باعث کاهش مصرف ذخایر رو به پایان سوختهای فسیلی و همچنین کاهش آلودگی میشود. اگر خودروی الکتریکی قابلیت اتصال به شبکه را داشته باشد، با یک برنامهریزی هوشمندانه حتی سودآور است. هدف مقاله، ارائۀ برنامهریزی شارژ و دشارژ برای بیشینهکردن سود صاحب خودرو است. برای بهینهسازی تابع هدف (بیشینهکردن سود صاحب خودرو) از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. روش پیشنهادی، ضمن استفاده معمولی و با آسایش از خودرو، برای صاحب خودرو نیز سود در بر خواهد داشت؛ بنابراین نگاه این بررسی متفاوت است و سودآوری صاحب پارکینگ، شبکۀ توزیع و جمعکننده مدنظر نیست. علاوه بر آن، در روش ارائهشده، مسافت طیشده و همچنین وضعیت شارژ در هر ساعت از شبانهروز مدنظر قرار میگیرند. برای بررسی صحت عملکرد این الگوریتم، دادههای تصادفی، تولید و برنامه 1000 دفعه تکرار میشود. درنهایت، سود انتظاری صاحب خودرو برای سه حالت مختلف، وجودنداشتن قابلیت اتصال به شبکه، وجود این قابلیت و استفاده از شارژر 72 آمپری و درنهایت، وجود قابلیت اتصال به شبکه و استفاده از سوپرشارژر محاسبه و بررسی شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهند حالت سوم، نسبت به دو حالت دیگر، سودآورتر است.



