بررسی امکان جایگزینی گاز طبیعی به جای سوختهای عمده بخش حمل و نقل

در این تحقیق به بررسی موضوع گازطبیعی به عنوان سوخت جایگزین به جای سوخت‌های بنزین و دیزل پرداخته شده است. گازطبیعی به عنوان سوخت در بخش حمل و نقل از مزایای مختلفی مانند آلایندگی کمتر، ذخایر فراوان‌تر، قیمت مناسب‌تر و ایمنی بالاتر نسبت به سوخت‌های بنزین و دیزل برخوردار بوده، همچنین گازطبیعی دارای معایبی چون راندمان پایین‌تر در خودرو (البته با تعیین استانداردهای آلایندگی سختگیرانه‌تر از طرف دولت قابل جبران است) و نبود ایستگاه‌های سوختگیری گازطبیعی کافی نسبت به سوخت‌های نفتی می‌باشد، در نتیجه می‌توان شناختی از دلایل دولت‌ها و بنگاه‌های فعال برای سرمایه‌گذاری و عرضه سوخت گازطبیعی در بازار انرژی پیدا نمود.

در ادامه با استفاده از روش جوهانسون تابع تقاضای سوخت گازطبیعی بدست آمده است. تا تاثیر عواملی چون قیمت سوخت گازطبیعی، درآمد مصرف‌کنندگان، تعداد خودروهای گازسوز، قیمت بنزین و قیمت دیزل بر تقاضای سوخت گازطبیعی مطالعه و بررسی شود.

این بررسی نشان داد که تغییرات قیمت سوخت‌های بنزین و دیزل از تعییرات سایر عوامل بر تقاضای سوخت گازطبیعی تاثیر بیشتری دارد. در بخش بعدی با استفاده از روش هزینه و فایده به بررسی میزان صرفه اقتصادی بدست آمده از خرید خودرو گازسوز در مقابل خودرو بنزینی از دیدگاه مصرف‌کنندگان در ایران پرداخته شده است و دیده شد که قیمت بنزین بیشترین تاثیر بر صرفه اقتصادی خریداران خودروهای گازسوز را دارد.

در نهایت بعضی از نتایج مهم بدست آمده از این تحقیق نشان داد، که برای حفظ سرمایه گذاری در این بخش و توسعه بیشتر آن، لازم است تا دولت به فکر افزایش قیمت‌های سوخت بنزین و دیزل (و یا آزادسازی قیمت این دو سوخت) باشد. و همچنین با تعیین استانداردهای آلایندگی سختگیرانه‌تری برای خودروها هم وضعیت آلایندگی هوا را بهبود بخشد و هم موجب استفاده از تکنولوژی‌های نو در خودروهای گازسوز گردد، که باعث رقابت پذیر شدن این سوخت از نظر راندمانی در خودرو با سوخت های بنزینی و دیزلی می گردد.

استاد راهنما: فرهاد رهبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن