ورود قطار توسعه تجدیدپذیرها به ریل

برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت دوازدهم، دستیابی به 4000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بوده که این هدف بخشی از هدف تصویب شده برای برنامه ششم توسعه اقتصادی ایران است و مقرر شده که در پایان سال 1400 این عدد به 5000 مگاوات برسد.

با آغاز به کار دولت یازدهم، سیاست وزارت نیرو برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر، عملاً به واسطه حضور مردم و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (اعم از سرمایه‌گذاران داخلی، خارجی یا مشارکت) تنظیم شد. در این راستا با استفاده از ظرفیت‌های مندرج در قانون اصلاح الگوی مصرف، خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از بخش غیردولتی به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در دستور کار اصلی سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا) قرار گرفت و متعاقب آن با تشکیل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) به این سازمان واگذار شد.

این تغییر رویکرد باعث شد تا تنها ظرف مدت کمتر از چهار سال ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور به میزان بیش از 330 مگاوات افزایش یافته و تا پایان سال 1396 به رقم  545 مگاوات برسد. این افزایش علاوه بر آنکه از رشد بالایی برخوردار بوده، برای دولت هزینه بسیار کمتری نیز در برداشته چرا که تماماً این افزایش ظرفیت از سوی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

در این مدت تعداد شرکت‌های خصوصی و مشترکان از چهار شرکت به بیش از 1063 شرکت اعم از نیروگاه های بزرگ و کوچک پشت بامی رسید. از دیگر اقدامات و دستاوردهای مهم صورت گرفته که می‌توان از آن به عنوان پشتیبان و عامل اصلی افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر نام برد، ایجاد تعرفه‌های متنوع برای قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر بود که همین امر سبب شد تا میزان قراردادهای منعقده افزایش یافته و این امر باعث شد ظرف مدت کوتاه تری با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، ظرفیت نیروگاه های منصوبه افزایش یابد.

یکی از اقدامات بارز انجام شده در طی سال های 1392 الی 1396 علاوه بر احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر مگاواتی، مشارکت مردم در احداث نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی بوده است. بنابر آمار اخذ شده تا پایان سال 1396 حدود 1000 واحد نیروگاهی خورشیدی پشت بامی از طریق فرآیند خرید تضمینی برق توسط مشترکین و عمدتاً در مناطق محروم کشور احداث شده است.

در ادامه مشارکت سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی و مردم در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر که طی سال‌های اخیر آغاز شده شاهد تکمیل فعالیت هایی هستیم که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال تکمیل و احداث نیروگاه‌های مربوطه است؛ لذا از ابتدای سال 1397 تا پایان خردادماه شاهد به بهره‌برداری رسیدن بیش از 81 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور بوده و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال 1397 ظرفیت تجمعی منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به حدود 1000 مگاوات برسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن