وقتی خوزستان، گیلان و مازندران در وضعیت تنش آبی باشند

به گفته حمید چیت چیان در چند سال اخیر با کاهش بارندگی مواجه بودیم به طوریکه متوسط بارش‌ها از ۲۵۰ میلی لیتر به ۲۴۷ میلی لیتر کاهش یافته است.

وزیر نیرو تغییرات اقلیم را نیز تشدید کننده مشکلات خشکسالی کشور عنوان می کند و می گوید: بیشتر بارش ها به صورت کوتاه مدت و در زمان کم بوده است و بارش کوتاه به منابع زیر زمینی منتقل نمی شود. برف مدت زیادی می ماند و کم کم آب می شود که الان در حال حاضر بارش برف کم شده است که یکی از دلایل گرم شده کره زمین است و تبخیر آب نیز افزایش یافته است، بنابراین منابع در دسترس کاهش یافته است.

به گفته وزیر نیرو زمانی ۱۳۰ میلیارد متر مکعب منابع زیرزمینی داشتیم که در حال حاضر به حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. جمعیت افزایش یافته و مصرف آب زیاد شده است که این ها موجب عدم تعادل در آب ها و منابع زیر زمینی شده است. تالاب ها خشک شده که مشهورترین آن دریاچه ارومیه است. مهمترین مشکل عدم تعادل آب های زیرزمینی است که بیش از آنچه که ممکن است از آبهای زیرزمینی استفاده می‌شود.

طبق آن چه که وزیر نیرو آمار می دهد خوزستان، گیلان و مازندران در وضعیت تنش آبی و کمبود آب و تامین نیازهای آبی هستند، ۱۸ استان در تنش آبی شدید و ۹ استان در وضعیت کمبود آب هستند.

چیت چیان درباره مقایسه میزان بهره وری آب در کشور و جهان نیز گفت: بهره وری آب در ایران کمتر از ۴۰ درصد و میانگین جهانی ۶۰ درصد است که پایین بودن آن به این دلیل است که شیوه های آبیاری ایران سنتی است، در حالی که در دنیا به صورت آبیاری تحت فشار یا به صورت بارانی است، البته در کشور ما آبیاری بارانی به علت تبخیر زیاد مناسب نیست.

وی گفت: در هماهنگی وزارت نیرو و کشاورزی شورای عالی آب داریم که سیاست ها در حال پیگیری است.

وزیر نیرو درباره دستاوردها در این زمینه نیز گفت: دستاوردها این است که دولت منابع مالی برای شرایط آبیاری و شیوه آبیاری در نظر گرفته است. دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای شیوه آبیاری در نظر گرفته شده اما شیوه های آبیاری باید اصلاح شود و در مصرف آب نیز باید صرفه جویی شود.

چیت چیان به آمار مصرف منابع آب در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در کشور ما بین ۹۰ درصد منابع آب در کشاورزی مصرف می شود که در کشورهای دیگر این مقدار بیش از ۷۰ درصد نیست. شیوه کشت ما مناسب نیست، نوع کشت در کشور ما با شرایط اقلیم مناسب نیست و استفاده از تکنولوژی کم بود است.

وزیر نیرو با انتقاد از چاه های غیر مجاز به وجود ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور اشاره کرد که از این میان فقط ۳۰ هزار چاه مسدود شده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن