کانال پاناما فراتر از حد انتظار

با گذشت نزدیک به یکسال از آغاز به کار کانال توسعه یافته پاناما، این کانال با جابجا کردن چندین حد نصاب و جلب ترافیک تجاری، توانست به هدف خود که تبدیل شدن به هاب لجستیک آمریکاست، نزدیکتر شود.
به گزارش «انرژی امروز» طی 12 ماه گذشته و از زمان افتتاح کانال توسعه یافته پاناما در تاریخ 26 ژوئن 2016 (5 تیر 1395) عملکرد این مسیر دریایی فراتر از همه انتظارها بوده است.
اداره کانال پاناما عنوان کرد که در این مدت تعداد یک هزار و 500 فروند کشتی نئوپانامکس از این مسیر عبور کردهاند.
در این مدت سهم کشتیهای کانتینری در عبور و مرور از کانال پاناما به 46.8 درصد رسید، کشتی های حمل LPG با 34.2 درصد و کشتی های LNGبر با 9.4 درصد در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. کانال توسعه یافته پاناما طی سال گذشته همچنین شاهد عبور و مرور کشتی های فله بر، نفتکش، خودروبر، و کشتی های مسافری بوده است.
علاوه بر این، تناژ عبوری از کانال توسعه یافته پاناما در سال 2017 در مقایسه با سال پیش از آن 22.2 درصد رشد نشان می دهد. به طور میانگین روزانه 5.9 فروند کشتی از کانال پاناما عبور کردند. این میانگین با پیش بینی عبور و مرور کشتی ها در سال اول که دو تا سه فروند بود، بسیار بالاتر است.
بنابر اعلام مقام های کانال پاناما 15 شرکت کشتیرانی جدید مسیرهای خود را تغییر دادند تا از کانال پاناما عبور کنند. این مقام ها اعلام کردند: `کشتیرانی ها به تغییر مسیر خود برای بهره گیری از اقتصاد به مقیاس در کانال توسعه یافته پاناما ادامه می دهند.`
توسعه کانال پاناما در تاریخ 102 ساله فعالیت این آبراهه دریایی یک دستاورد مهم و رویداد با اهمیتی برای مردم پاناما و صنعت دریانوردی بوده است.
اداره کانال پاناما خبر داد که تمامی کشتی هایی که در روز 26 ژوئن 2017 از این مسیر عبور کنند، پلاک یادبود نخستین سالگرد افتتاح کانال توسعه یافته پاناما را دریافت می کنند.



