ادامه کاهش انتشارات، نیازمند نیروگاه‌های هسته‌ای است

آژانس بین‌المللی انرژی IEA معتقد است اگر قرار است به اهداف جهانی کاهش کربن دست یابیم نیروگاه‌های هسته‌ای باید بخشی از ترکیب انرژی باقی بمانند.

به گزارش «انرژی امروز» IEA می‌گوید اگر ایالات متحده و اروپا ساخت یا به‌روزرسانی تاسیسات هسته‌ای خود را ادامه ندهند، جامعه جهانی نمی‌تواند به اهداف خوددر کاهش انتشارات دست یابد.

هم در اتحادیه اروپا و هم در ایالات متحده، انرژی هسته‌ای بزرگترین منبع انرژی کم کربن است.

رویترز بر اساس اطلاعات IEA می‌نویسد که نیروگاه‌های هسته‌ای سه برابر بیشتر از مجموع نیروگاه‌های بادی و خورشیدی این دو منطقه برق تولید می‌کنند و بیشتر این نیروگاه‌ها حداقل سه دهه پیش احداث شده‌اند.  

لازلو وارو، اقتصاددان IEA در مصاحبه با رویترز می‌گوید «عمر بالای نیروگاه‌های اتمی یکی چالش بزرگ برای امنیت انرژی و اهداف مربوط به کربن‌زدایی است».

از رده خارج کردن سریع نیروگاه‌های هسته‌ای در یک دهه گذشته، که باعث شد 20 درصد کل ظرفیت تولید کم شود، بخشی از تلاش‌ها برای کاهش انتشارات کربن انرژی را با مشکل مواجه کرده است.

درحالی که روسیه، هندوستان و چین به دنبال تولید برق هسته‌ای هستند، ژاپن، ایالات متحده و اروپا برای بستن قراردادهای پروژه‌های جدید هنوز دو دل هستند و دلیل این کار اتفاقی است که در نیروگاه اتمی فوکوشیما در سال 2011 رخ داد.

وارو می‌گوید «اگر نیروگاه‌های هسته‌ای را در ترکیب انرژی خود نگه نداریم و توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را ادامه ندهیم، کاهش ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای ما را به 15 تا 20 سال آینده بازخواهد گرداند. ما آنقدر وقت نداریم که این همه زمان از دست بدهیم».

نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا در حال رقابت با تاسیسات گاز شیل ارزان قیمت حوزه‌های باکن و پرمیان هستند. از سویی، ساخت مداوم نیروگاه‌های هسته‌ای مشکل بودجه‌ای دارند که باعث دلسردی سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن