«سوآپ» باید به قانون تبدیل شود

دبیرکل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با بیان اینکه قطع سوآپ، نه تنها امنیت و ثبات مسیر ترانزیت انرژی را از ایران دچار خدشه کرد، بلکه موجب محکومیت کشورمان در دیوان داوری بین المللی شد، گفت: ضروری است تا «سوآپ» در قالب لایحه‎ای به مجلس  ارائه و به قانون تبدیل شود.

محمد عیقرلو با یادآوری این موضوع که سوآپ نفت خام کشورهای آسیای میانه از مسیر ایران پس از 13 سال به دستور وزیر نفت وقت دولت دهم در سال 89 متوقف شد، اظهار کرد: قطع بدون اطلاع قبلی سوآپ در دولت قبل علیرغم مخالفت مسوولان این امر، موجب شد تا کشورهای طرف قرارداد، هم از ایران طلب خسارت داشته باشند و هم اعتماد خود را به ایران از دست دهند و نسبت به ایران و قراردادهای منعقد شده توسط ایران اعتماد و احساس امنیت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه وزیر نفت در حال حاضر به دنبال احیای دوباره سوآپ نفت، فرآورده‎های نفتی و گاز است، خاطرنشان کرد: پس از قطع سوآپ در دولت قبل، بسیاری از فرصت های خوبی را که ما در منطقه دریای خزر داشتیم، رقیبان ما گرفتند و بازگرداندن شرایط به دوران سابق، دشوار است. با این حال برای اینکه بتوانیم مشتریان سوآپ ایران را به دوباره به پای میز مذاکره و تفاهم نامه و قرارداد بیاوریم نیاز داریم تا به آنها اطلاع‎رسانی‎های دقیقی نسبت به برنامه‎های ایران در زمینه سوآپ داشته باشیم و مهم تر از همه اینکه سوآپ را به قانون تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه قطع سوآپ، نه تنها امنیت و ثبات مسیر ترانزیت انرژی را از ایران دچار خدشه کرد، بلکه موجب محکومیت کشورمان در دیوان داوری بین المللی شد، اعلام کرد: اگر بتوانیم سوآپ را نیز مانند ترانزیت به تصویب مجلس برسانیم و همه دولت‎های ایران را به اجرای آن موظف و مکلف کنیم، گام بلندی در راستای سوآپ برداشته‎ایم زیرا در آن صورت نه دولتی می‌تواند این کار را متوقف کند و نه کشور دیگری می‎تواند به ایران در این زمینه خرده بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اگر احیای سوآپ و برنامه ریزی برای افزایش آن در ایران قانون شود، کشورهای دیگر نیز با آرامش خاطر بیشتری در این زمینه با ایران همکاری خواهند داشت زیرا مطمئن می‎شوند که این مساله برای ایران به نظر و اعتقاد دولت‎ها و دولتمردان مختلف بستگی ندارد بلکه یک امر قانونی است که باید انجام شود.

سوآپ را به قد و قامت ایران اندازه کرده‎اند

عیقرلو درباره مزیت‌های ویژه ایران در حوزه سوآپ، گفت: به اندازه‌ای مزیت‌های سوآپ و مشتقات نفتی ایران بسیار است و موقعیت ایران به‌قدری مناسب سوآپ است که می‎توان گفت سوآپ را به قد و قامت ایران اندازه کرده‎اند.

وی درباره مزیت‎های از سرگیری سوآپ در ایران یادآور شد: ابتدا باید قراردادهای سوآپ منعقد شود تا نسبت به میزان آن قراردادها بتوان درآمدزایی این طرح و ارزآوری آنرا اعلام کرد اما در مرحله اول، تردد کشتی‎ها در پایانه نکا و پهلوگیری آنها در این پایانه، استفاده از ظرفیت‎های ساخته شده در این پایانه و جلوگیری از حمل و نقل پرهزینه این مواد از جنوب به شمال کشور نیز از مزایای اولیه این طرح برای ایران است.

دبیرکل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران گفت: با راه‎اندازی مجدد سوآپ ما می‎توانیم به جای اینکه انرژی را با هزینه بالا از جنوب کشور به شمال کشور حمل کنیم، نفت و گاز را از کشورهای CIS بگیریم و به جای آن نفت خام را از جنوب ایران به کشورهای دیگر صادر کنیم. البته امکان دارد کیفیت نفت خامی که از کشورهای دیگر دریافت می‌کنیم با نفت خودمات متفاوت باشد که در آن صورت مابه‌التفاوت آن  را پرداخت می‎کنیم.

وی با اشاره به اینکه سوآپ ثروتی است که می‎تواند افزایش و توسعه یابد، گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم وزارت نفت و معاونان مربوطه به دنبال احیای سوآپ و تصویب آن در مجلس هستند.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ادامه تصریح کرد: اگر سوآپ در مجلس مصوب شود، مانند مقوله ترانزیت به برنامه‏ های توسعه‌ای کشور نیز راه می‎یابد در آن‌صورت می‎توانیم شاهد رونق سوآپ همراه با ترانزیت در کشور باشیم.

وی افزود: اگر سوآپ احیا شود می‎توانیم محصولاتی غیر از نفت و انرژی را مانند سیمان و گندم و … را نیز از این طریق معاوضه کنیم زیرا در شمال کشور گندم نداریم و باید از جنوب و یا استان‎های مرکزی به شمال منتقل شود در صورتی که می‎توان با استفاده از تجربیات سوآپ نفت، گندم را نیز از کشورهای شمالی مانند قزاقستان برای مصرف شمال کشور وارد کرد و از آن طرف مازاد گندم جنوب را به کشورهای دیگر صادر کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن