بولتون: ما دولت اوباما نیستیم و حداکثر فشار را به ایران وارد می کنیم

مشاور امنیت ملی ایالات متحده که به ارمنستان سفر کرده، بر این موضوع تاکید کرد که موضوع تسهیل تجارت مرزی ارمنستان با ایران، تا زمانی که سیاست‌های ایران تغییر نکرده، با معضل روبه‌رو خواهد ماند.

جان بولتون عنوان کرد که در دیدارش با نیکول پاشینیان، نخست‌ وزیر ارمنستان، دربارهٔ موضوعات مختلف، از جمله مسئله قره‌باغ و مسائل مرتبط با روسیه، ایران، ترکیه و گرجستان گفت‌وگو کرده‌ است.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که با بازتر شدن فضای سیاسی ارمنستان رو به جهان، سرمایه‌گذاری آمریکایی نیز در این کشور افزایش خواهد یافت و تاکید کرد که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری آمریکا، به‌ویژه از سوی بخش خصوصی، در ارمنستان را مثبت می‌بیند.

ازجمله مسائل مطرح در این دیدار، مناقشه ناگورنو قره‌باغ بود که باعث بسته ماندن مرزهای جمهوری آذربایجان و ترکیه با ارمنستان شده و افزون بر این مسئله، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و این‌که ایران به عنوان بزرگ‌ترین همسایه ارمنستان نیز مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است که بدین ترتیب، گزینه‌هایی مناسبی برای ارمنستان باقی نمانده است.

جان بولتون در اینخصوص گفت: «مرز ایران یک مسئله مهم خواهد بود، چون همان‌ طور که به نخست‌ وزیر ارمنستان هم گفتم، ما می‌خواهیم فشار اقتصادی حداکثری بر ایران وارد کنیم، چون دست از تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی نکشیده‌ است، همچنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و ما نگران برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و فعالیت‌های نظامی‌اش در سوریه و عراق و جاهای دیگر هستیم.»

او افزود: «آشکار است که ما در این روند نمی‌خواهیم به دوستان‌مان آسیب بزنیم. در نتیجه من فکر می‌کنم مکالمات بین دولت ارمنستان و ایالات متحده در این زمینه بسیار مهم خواهد بود. اما همان‌ طور که در گفت‌وگو با نخست‌ وزیر هم تاکید کردم، تحریم‌ها را با شدت تمام اجرا خواهیم کرد. ما دولت اوباما نیستیم. به ایران فشار می‌آوریم چون معتقدیم رفتار آنها در خاورمیانه و سراسر جهان باید تغییر کند.»

مشاور امنیت ملی ایالات متحده در بخش دیگری از پاسخ خود تاکید کرد که برای حل معضلات مورد اشاره در ارمنستان بهتر است بر یافتن راهی برای حل‌وفصل موضوع قره‌باغ تمرکز شود.

او گفت: «زیرا وقتی آن مسئله حل شود مرز بین ارمنستان و آذربایجان باز می‌شود. مرز ترکیه هم تقریبا مطمئنم که باز می‌شود؛ و به نظرم مرز با گرجستان از لحاظ فشاری که روس‌ها بر آن می‌آورند، نگرانی کمتری ایجاد خواهد کرد.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن