همراهی چین با آمریکا برای تحریم صنعت نفت ایران در اوج جنگ اقتصادی

در فاصله زمانی کمتر از 10روز مانده به اجرای دور جدید تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، نخستین نشانه های تسلیم چین در برابر کمپین فشار آمریکا علیه ایران مشهود شده است.

به گزارش «انرژی امروز» به نقل از روزنامه واشینگتن تایمز، درحالی که هنوز 10روز به اجرای دور جدید فشارها و تحریم صنعت نفت ایران ازسوی آمریکا با هدف به صفر رساندن صادرات نفت زمان باقی مانده است، نخستین نشانه های همراهی چین در برابر کمپین فشار دولت ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بعد از خروج یکطرفه ترامپ از برجام، آشکار شده است.

بروز نشانه های همراهی چین با آمریکا

درحالی که پکن قبلا قول داده بود تحریم‌های آمریکا را نقض کند، اما این هفته یک بانک صادرات چین و بزرگ ترین پالایشگاه های دولتی این کشور نشان دادند که در حال عقب‌نشینی از معامله با تهران هستند. چین بزرگ ترین مصرف کننده نفت ایران است و عقب رفتن آن از خرید نفت ایران، پیروزی بزرگی برای کمپین فشار آمریکا به حساب می آید.

هرچند کشورهای مخالف تصمیم ترامپ در مورد معاهده اتمی قول دادند در برابر تحریم های ثانویه آمریکا بر شرکت های معامله کننده با ایران، مقاومت کنند، اما در چین هم مانند اروپا دورنمای از دست رفتن دسترسی به اقتصاد بسیار بزرگ تر آمریکا و سیستم مالی آن باعث شد مقامات این کشورها در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

ریلی والترز، تحلیلگر مرکز مطالعات آسیا در این خصوص می گوید: «شرکت‌های بزرگ چینی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها هم سرمایه گذاری کرده اند. اگر مشمول تحریم های آمریکا شوند ضرر زیادی می‌کنند، به همین دلیل عقب کشیدند». از ماه مه و پس از خروج ترامپ از معاهده چند جانبه ای که در دولت اوباما امضا شده بود و تحریم‌های جهانی علیه ایران را در قبال مهار برنامه مشکوک اتمی ایران تسهیل می کرد، دولت ترامپ سعی کرده با وضع دوباره تحریم ها امتیازات بیشتری از این کشور بگیرد. این تحریم ها که در چهار نوامبر اجرایی می‌شوند، مستقیم کشورهای خریدار نفت ایران را با قطع دسترسی به بازار آمریکا و موسسات مالی آن تهدید کرده اند. این کار بزرگترین خریداران نفت ایران مثل چین و متحدان آمریکا مثل هند و ترکیه را بر سر دوراهی قرار داده که از تحریم های آمریکا پیروی کنند یا کمبود خود را جای دیگری جبران کنند.

درحالی که ترکیه و هند از دولت آمریکا تقاضای معافیت از تحریم ها برای خرید نفت ایران را دارند، اما هنوز به درخواست آنها پاسخی داده نشده است. هفته گذشته استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا با اعلام اینکه دولت ترامپ در اعطای معافیت سختگیرتر از اوباماست، تنش‌ها را بالاتر برد، گفت: «فقط خریدارانی مشمول معافیت می شوند که خرید خود از ایران را تا حد قابل توجهی پایین آورده باشند».

انکار دولت مردان ایرانی

اگرچه مقامات ایران در هفته های اخیر تاکید کرده اند که تلاش آمریکا برای توقف صادرات نفت این کشور شکست می خورد.، اما اطلاعات جدید این ادعا را رد می کنند. واشینگتن و پکن در بحبوحه یک جنگ تجاری تمام عیار، منازعاتی بر سر خرید نفت از ایران توسط چین هم داشته اند. ترامپ در تلاش برای محدود کردن تجارت عظیم چین و متوقف کردن آنچه او دزدی مالکیت فکری آمریکا می‌نامید، بر کالاهای چینی عوارض وضع کرد.

طبق گزارش‌های رسیده بانک دولتی کنولون پرداخت ها بر پایه یوان به ایران را از اول نوامبر، 3 روز قبل از آغاز تحریم‌ها، متوقف کرده است. این بانک تحت کنترل شرکت ملی نفت چین است و ماهیانه 1.5 میلیارد دلار نفت از ایران می خرید. شرکت ملی نفت چین و سینوپک، یک پالایشگاه دولتی بزرگ چین، این هفته اعلام کردند که هیچ سفارشی برای خرید نفت ایران در ماه آینده ثبت نکرده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن