تاثیر منفی تکثر برندهای پتروشیمی در صادرات
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تکثر برندهای پتروشیمی کشور، و راه نیافتن تولیدات صنایع پاییندستی به بازارهای جهانی را از چالشهای پیشروی صادرات محصولات پتروشیمی برشمرد.
سعید باستانی با تاکید بر اینکه برای صادرات محصولات پتروشیمی باید تمرکز بر برند ایرانی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: درگذشته شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان برند ایرانی معرفی شده بود و این شرکت مسولیت تجمیع تولیدات داخل و عرضه آن به بازارهای بینالمللی را برعهده داشت که پس از واگذاری آن این برند واحد از بین رفت. وی با بیان اینکه پس از نابودی یک برند واحد، تنوع برندها در محصولات پتروشیمی ایجاد شد، گفت: اگرچه تنوع برندها مزایای متعددی دارد اما رقابت داخلی بین برندها به هیچ عنوان شایسته نیست. باستانی با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی کشور، متولی واحدی ندارد، به ایجاد رقابت منفی در پتروشیمیهای داخلی اشاره کرد و گفت: درحالیکه باید رقبای ما شرکتهای معتبر خارجی باشند، برندهای پتروشیمی داخلی رقیب یکدیگر شدند، بهطوریکه پتروشیمیهایی که قصد دارند محصولات خود را در یکی از کشورهای خارجی به فروش برسانند، با یکدیگر رقابت میکنند. عضو هیات رئیسه کمیته پتروشیمی مجلس، افزود: شرکتها باید به صورت متمرکز در بازار حضور پیدا کنند تا بتوانند قدرت رقابت خود را در بازارهای بینالمللی حفظ کنند، این در حالی است که در شرایط فعلی تکثر برندهای داخلی تاثیر منفی در صادرات محصولات پتروشیمی گذاشته است. وی با بیان اینکه عدم ثبات قیمتی و عدم ثبات حضوری در بازار باعث شده که بخشی از بازارهای جهانی را از دست دهیم، گفت: عدم هماهنگی در فروش برخی از محصولات پتروشیمی، باعث شده تا مدیریت قیمتگذاری دربازارهای جهانی از دست صادرکنندگان خارج شود. باستانی، اظهار داشت: دربازارهای بینالمللی مشتریان برای سرمایهگذاری بلند مدت، باید اطمینان داشته باشند که محصول مورد نیازشان در یک دوره نسبتا طولانی، با کیفیت مشخص و در چارچوب قیمتی مشخص ارائه خواهد شد. وی افزود: و در صورتیکه ما نتوانیم این خواستههای مشتریان را مدیریت کنیم، بدون شک شرکتها و رقبای جدید جایگزین ما خواهند شد. نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم سهم قابل ملاحظهای از بازارهای بینالمللی را کسب کنیم، باید بهصورت منسجم در بازار حضور پیدا کنیم. وی راه نیافتن تولیدات صنایع پاییندستی به بازارهای جهانی را یکی از چالشهای پیشروی صادرات محصولات پتروشیمی برشمرد و گفت: با توجه به اینکه کشور ما دارای ذخایر فراوان نفت و گاز و پتروشیمی، باید بتوانیم در بخش مواد مهندسی با ویژگی بالا، بسیار موفق عمل کنیم در حالیکه ما در حوزه محصولات تخصصی بسیار ضعیف هستیم و تاکنون نتوانستیم این محصولات را به بازارهای جهانی عرضه کنیم. باستانی، با بیان اینکه محصولات پتروشیمی به دو گروه محصولات عمومی و تخصصی تقسیم میشوند، تصریح کرد: اگرچه صادرات محصولات تخصصی پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالایی را بههمراه دارد، اما به دلیل ضعفهای که در این حوزه داریم، بیشتر تولید کنندگان به عرضه محصولات عمومی از جمله PVC و پلیاتیلن در بازارهای بینالمللی تمایل دارند.