فاز اول پتروشیمی بوشهر با لیسانس اروپایی امسال می‌آید

مدیر اجرایی و عضو هیات مدیره پتروشیمی بوشهر از پیشرفت 85 درصدی این پروژه و موفقیت در انتقال تکنولوژی، خبر داد و گفت: فاز نخست پتروشیمی بوشهر شامل واحد متانول، واحد استحصال اتان و واحد شیرین‌سازی، در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا رستگار در گفتگو با خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، با اشاره به دریافت فاینانس چین به مبلغ دو میلیارد یورو برای اجرای پروژه پتروشیمی بوشهر، گفت: این مجتمع مقرر بود از سال 1390، طی 60 ماه اجرا شود که به دلیل مسایلی چون محدودیت‌های انتقال تکنولوژی، مشکلات مالی و ورود تجهیزات، زمان اجرای پروژه کمی بیشتر از وقت تعیین شده است.

وی تصریح کرد: فاز نخست پتروشیمی بوشهر در سال جاری و فاز دوم در سال 1398 به بهره‌برداری می‌رسد. پتروشیمی  بوشهر متعلق به دو سهام‌دار بزرگ سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) و پتروشیمی مارون است. ساتا 60 درصد سهام پتروشیمی بوشهر و از سوی دیگر 15 درصد سهام پتروشیمی مارون را نیز در اختیار دارد.

این عضو هیات مدیره پتروشیمی بوشهر با تاکید بر اینکه پتروشیمی بوشهر هم شامل واحد شیرین سازی (واحد پالایشگاهی) و هم شامل واحدهای پتروپالایشگاهی و استحصال اتان است، گفت: واحدهای فرآیندی الفین، متانول، پلی‌اتیلن و اسیداستیک نیز در پتروشیمی بوشهر اجرا می‌شوند.

رستگار با اشاره به آغاز اجرای پروژه پتروشیمی بوشهر از سال 1390، گفت: در زمانی که اخذ لیسانس از خارج از کشور با مانع روبرو بود، خوشبختانه توانستیم لایسنس بیشتر واحدها را با هماهنگی با شرکت‌های ایرانی در راستای انتقال تکنولوژی، بگیریم.

وی افزود: یکی از سیاست‌های ما این است که علاوه بر استفاده از تکنولوژی خارجی، از توان شرکت‌های مشاور ایرانی نیز بهره ببریم تا دانش فنی هم منتقل شود. در اجرای این سیاست و انتقال تکنولوژی بسیار موفق عمل کردیم وتوانستیم لیسانس‌های لازم را اخذ کرده، لیسانس‌های الفین را نیز که پیش از این اخذ شده بود به روز کنیم و بومی‌سازی را انجام دهیم.

مدیر اجرایی پتروشیمی بوشهر با تاکید بر پیشرفت بیش از 95 درصدی پتروشیمی بوشهر در بحث مهندسی، گفت: لیسانس واحدهای پتروشیمی بوشهر را از کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا اخذ کرده و از توان شرکت‌های مهندسین مشاور ایرانی از جمله EID، نارگان و پیدک بهره بردیم.

رستگار تصریح کرد: در عین حال توانستیم در اوج مشکلات انتقال تکنولوژی از اروپا، لیسانس واحد متانول را از کازاله سوییس، لیسانس واحد شیرین‌سازی را از شرکت تکنیمونت ایتالیا و لیسانس واحد استحصال اتان را از شرکت لینده اخذ کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت واحدهای پتروشیمی بوشهر نیز، اظهار کرد: ظرفیت اسمی واحد الفین یک میلیون تن در سال، پلی‌اتیلن 450 هزار تن در سال، واحد MEG 550 هزار تن در سال و واحد متانول یک میلیون و 650 هزار تن در سال است، البته با توجه به تغییرات درنظر گرفته شده، 250 هزار تن در سال به ظرفیت واحد متانول افزوده خواهد شد و ظرفیت کل این واحد به یک میلیون و 900 هزار تن در سال می‌رسد.

این عضو هیات مدیره پتروشیمی بوشهر با تاکید بر اینکه در پتروشیمی بوشهر، موارد زیست محیطی با دقت پیگیری می‌شود، گفت: با اقدامات صورت‌گرفته می‌توانیم مقدار فلرینگ را تا 50 درصد کاهش دهیم.

رستگار همچنین درمورد برنامه پتروشیمی بوشهر برای ادامه زنجیره تولید متانول و تولید پروپیلن، باتوجه به ظرفیت بسیار تولید آن در کشور که در حال اجراست و بر بازار تاثیرگذار خواهد بود، گفت: فعلا پروژه جدیدی در این زمینه تعریف نشده است اما تولید پروپیلن را هم در نظر داریم البته این کار با توجه به لزوم ایجاد واحدهای جدید در کنار دریا، لازم است در آینده با سرمایه گذاری ساتا در راستای توسعه پیگیری شود. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در آینده از محصولات پتروشیمی بوشهر برای توسعه این مجتمع و ایجاد ارزش افزوده بالاتر استفاده خواهد شد.

وی درمورد میزان خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی بوشهر نیز اظهار کرد: پتروشیمی بوشهر به  9.17 میلیون‌مترمکعب گاز شیرین نیاز دارد و آن را از پالایشگاه‌های 6 و 7 و 8 دریافت می‌کند.

مدیر اجرایی پتروشیمی بوشهر همچنین با اشاره به تاثیر مثبت توافق برجام در رفع موانع اجرای پروژه، گفت: در سال 1394 موفق به دریافت دو میلیارد یورو فاینانس چین شدیم. برجام همچنین بر رفع موانه در حوزه انتقال تکنولوژی و واردات تجهیزات تاثیر گذاشت؛ البته مشکلات بانکی که کاهش یافته هنوز کاملا رفع نشده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن