بررسی رابطه‌ی هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی در تاثیر آن بر کارکنان شرکت ملی نفت ایران

جامعه‌ی امروز، جامعه‌ای سازمانی است. امروزه بخش عمده‌ی زندگی ما در سازمان‌ها یا در ارتباط با سازمان‌ها سپری می‌شود. مردم از طریق سازمان‌ها کارها را موثرتر انجام می‌دهند و چگونگی عملکرد آنها بر کیفیت فعالیت‌های سازمان‌ها و در نتیجه چگونگی انجام امور جامعه تاثیر می‌گذارد. تحلیل رفتار سازمانی به مدیران این فرصت را می‌دهد تا با شناخت نیازها، انتظارات، محیط کار و دیگر عوامل موثر بر رفتار کارکنان، سازمانی پویا و کارکنانی راضی و بالنده فراهم آورند. با توجه به ارزش نیروی انسانی در سازمان مهمی مانند شرکت ملی نفت ایران پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه‌ی هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جهت سنجش متغیرهای تحقیق با کمک پرسش‌نامه‌ی استاندارد هوش هیجانی برادبری با 28 سوال و پرسش‌نامه‌ی سنجش رفتار شهروندی سازمانی-ارگان و کونوسکی با 25 سوال تدوین گردید. در این تحقیق، جامعه‌ی آماری کارکنان ستادی شرکت ملی نفت ایران است. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 136 نفر تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان شرکت ملی نفت ایران رابطه‌ای مثبت وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی با نوع دوستی، احترام و تکریم، جوانمردی، وجدان کاری و آداب اجتماعی در کارکنان نیز رابطه‌ای مثبت وجود دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن