استقبال مجلس از امضای قراردادهای نفتی

امروز خبرگزاری‌ها از امضای قرارداد 4 8 میلیارد دلاری ایران با توتال، غول نفتی فرانسوی خبر دادند. گفته می‌شود این قرارداد فردا به امضا می‌رسد. پیش‌ازاین نیز بیژن زنگنه، وزیر نفت از امضای این قرارداد پیش از اتمام دولت یازدهم خبر داده بود. این نخستین قرارداد نفتی ایران پس از امضای برجام است که با طی فراز و نشیب‌های بسیار بالاخره در حال رسیدن به سرانجامی امیدبخش برای کشور است. صنعت نفت و گاز ایران پس از سال‌ها تحریم بار دیگر روی  توسعه و سرمایه‌گذاری را به خود خواهد دید. هرچند الگوی قراردادهای نفتی بارها و بارها در مجلس موردانتقاد و اصلاح قرار گرفت، بیش از 50بار اصلاح شد و حتی برخی زنگنه را به خیانت و فروختن کشور متهم کردند. برخی نمایندگان گفتند تا زمانی که نظر آنها درباره قراردادهای نفتی تأمین نشود، ۴۰ سال هم که بگذرد اجازه امضای قراردادها را نخواهند داد اما امروز و در آستانه امضای اولین قرارداد اکثریت نمایندگان مجلس نیز از این اتفاق بزرگ برای صنعت نفت و گازکشور خشنودند و از آن استقبال کرده‌اند.

سهیلا جلودار زده، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت راهکار مناسبی برای شتاب بخشی به روند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور است.

جلودار زاده، جذب سرمایه خارجی را از الزام‌های توسعه اقتصادی برشمرد و گفت: شرکت‌ها و سرمایه گذاران بزرگ نفتی در گذشته با ایران همکاری داشتند که نتایج خوبی نیز از این همکاری نصیب ایران شده است.

وی افزود: ما از شرکت‌ها و کشورهایی که خواهان همکاری و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران هستند استقبال می‌کنیم، اما در قراردادها منافع ملی را نیز در نظر خواهیم گرفت.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تصریح کرد: جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت، نشان دهنده امنیت بالای سرمایه گذاری در ایران بوده و همچنین راهکاری مناسب برای افزایش توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی دارد.

حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی در صنعت نفت، اشتغال‌زایی را به همراه دارد

سکینه الماسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت، اشتغال‌زایی را به دنبال دارد، همه باید از فرصت حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران استفاده کنیم.

الماسی، با بیان این که حضور شرکت‌های نفتی در ایران، افزایش اشتغال در کشور به‌ویژه مناطق نفت‌خیز را به دنبال دارد، گفت: برخی کشورها همچون آمریکا در پی منزوی کردن ایران هستند، اما حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی در صنعت نفت نشان می‌دهد که تیر تحریم اقتصادی این کشور به سنگ خورده و اهداف آمریکا محقق نخواهد شد.

وی  افزود: حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت اشتغال‌زایی را به دنبال دارد، همه باید از فرصت حضور سرمایه گذاران در ایران استفاده کنیم، امروزه شرکت‌های بسیاری خواهان همکاری با ایران هستند که این موضوع نشان دهنده یکجانبه گرایی آمریکا در تحریم ایران است.

بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی معتقدند که قراردادهای جدید نفتی، در گام نخست می‌تواند سرمایه‎گذاری‌های جدیدی وارد ایران کند و در گام بعد می‌تواند سبب رونق دیگر صنایع شود، همچنین پولی که وارد کشور می‌شود به تدریج در بخش پایین دستی و دیگر صنایع سرمایه گذاری می‌شود که افزایش تولید و اشتغال آفرینی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین اگر در اجرای قراردادهای جدید نفتی و جذب سرمایه‌های جدید، تاخیر داشته باشیم، رقبا و همسایگان ما، بازار و ابتکار عمل را در اختیار خود می‌گیرند، اما در صورتی که میزان تولید نفت کشور افزایش یابد، قدرت تاثیرگذاری در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز افزایش خواهد یافت.

استفاده از سرمایه خارجی راه را برای توسعه صنعت نفت هموار می‎کند

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که صنعت نفت و گاز امن‌ترین و پرسودترین صنعت برای سرمایه گذاران تلقی می‌شود، گفت: حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی راه توسعه صنعت نفت و گاز کشور را فراهم می‌کند.

اسدالله قره خانی گفت: حضور سرمایه گذار خارجی به هیچ وجه به معنای کنار گذاشتن اقتدار و عزت داخلی نیست، بلکه استفاده از چنین سرمایه‎هایی می‌تواند توان اقتصادی ایران را افزایش دهد.

وی با اشاره به این‌که صنعت نفت و گاز امن‌ترین و پرسودترین صنعت برای سرمایه گذاران تلقی می‌شود، تصریح کرد: بدون تردید الگوی جدید قراردادهای نفتی حاکمیت کشور را تضمین کرده و طرف مقابل را نیز مکلف می‌کند که خود سرمایه گذاری را انجام دهد و در یک دوره زمانی مشخص نیز سرمایه و سود مورد نظر در این قراردادها دوباره به صنعت نفت بازگردد.

قره خانی با اشاره به این‌که هر صنعتی برای تحول و پیشرفت به منابع مالی نیازمند است، افزود: در شرایط کنونی که بانک‌ها منابع مالی مناسبی را برای کمک به توسعه صنعت نفت در اختیار ندارند و اوراق مشارکت ارزی و ریالی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز مشکلات این صنعت را برطرف نکرده است، به نظر می‌رسد حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی می‌تواند راه را برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که صنعت نفت و گاز ایران برای جهانی شدن و توسعه و نوسازی هرچه بیشتر به وجود سرمایه گذاران بزرگ خارجی نیاز دارد، عنوان کرد: حضور شرکت‌ها و سرمایه گذاران بزرگ بین‌المللی در صنعت نفت ایران بدون تردید عاملی برای توسعه و پیشرفت این صنعت است.

وی تصریح کرد: بیشتر کشورها از حضور سرمایه گذار خارجی استقبال می‌کنند، زیرا این امر بدون تردید به افزایش اشتغال‌زایی در کشور میزبان منجر می‌شود.

اجرای قراردادهای جدید نفتی انقلاب بزرگی در صنعت نفت ایجاد می‌کند

حسین امیری خامکانی،عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این‌که برداشت از میدان‌های مشترک گام‌های رو به جلو برای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور است، گفت: با اجرای قراردادهای جدید نفتی و سرمایه‌گذاری در این صنعت، افزون بر حفظ منافع معنوی و مادی کشور، فناوری و دانش فنی وارد کشور شده و انقلاب بزرگی در صنعت نفت ایجاد می‌شود.

امیری خامکانی، به لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که صنایع بالادستی نفت نیاز حداکثری به سرمایه گذاری دارند و منابع داخلی نیز محدود است، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در شرایطی که کشورهای همسایه بیش از ایران از منابع مشترک نفت و گاز بهره‌برداری می‌کنند، ورود شرکت‌های بزرگ خارجی به ایران، بدون تردید آثار مثبت اقتصادی و اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت.

امیری خامکانی تصریح کرد: با تداوم سرمایه گذاری خارجی و جذب آن، بدون شک در آینده در بازار انرژی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت، ضمن این‌که بدون سرمایه گذاری در این صنعت برنامه‌هایمان پیش نخواهد رفت.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این‌که برداشت از میدان‌های مشترک گام‌های رو به جلو برای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور است، عنوان کرد: با اجرای قراردادهای جدید نفتی و سرمایه‌گذاری در این صنعت، افزون بر حفظ منافع معنوی و مادی کشور، فناوری و دانش فنی وارد کشور شده و انقلاب بزرگی در صنعت نفت ایجاد می‌شو

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن