ترامپ بازار گازی روسیه را برهم می‌ریزد؟

رییس جمهور ایالات متحده قصد دارد عرضه گاز طبیعی این کشور را به عنوان ابزاری سیاسی در دیدار روز پنج‌شنبه خود با رهبران کشورهای جهان در ورشو، به کار گیرد؛ کشورهایی که برای تامین نیاز انرژی خود فعلا گرفتار روسیه هستند.

به گزارش «انرژی امروز» این مقدمه مقاله‌ای است که رویترز روز سوم جولای نوشته و ادامه داده است: در سال‌های اخیر مسکو انتقال گاز به کشورهای همسایه خود را در زمان مذاکرات قیمت قطع می‌کرد آن هم در فصل زمستان. صادرات گاز ایالات متحده به کاهش وابستگی این کشورها به گاز روسیه کمک خواهد کرد.

کاخ سفید گفته است ترامپ به این کشورها اعلام خواهد کرد که واشینگتن می‌خواهد به هم‌پیمانان خود کمک کند و روش آن این است که تا حد ممکن راه را برای انتقال گاز طبیعی مایع LNG واشینگتن به مرکز و شرق اروپا تسهیل کند.

ترامپ قبل از جلسه کشورهای گروه 20 در آلمان و در حالی که قرار است برای اولین بار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دیدار کند، در اجلاس Three Seas شرکت خواهد کرد؛ اجلاسی که به دلیل شرکت‌کنندگان آن که از نقاط مختلفی مثل دریای آدریاتیک، بالتیک و دریای سیاه هستند به این نام خوانده شده است.

از جمله اهداف پروژه Three Seas، گسترش زیرساخت‌های منطقه‌ای انرژی چون ترمینال‌های واردات LNG و خطوط لوله گاز است. اعضاء این اجلاس ابتکاری لهستان، اتریش، مجارستان و همسایگان روسیه، لیتوانی و استونی هستند.

جیمز جان، فرمانده ارشد پیشین ناتو می‌گوید که این هدف ترامپ یک نوع ترقی و پیشرفت در پروژه است.

به اعتقاد این مقام نظامی، افزایش صادرات گاز ایالات متحده در این منطقه، به کاهش نفوذ روسیه با استفاده از سلاح انرژی کمک خواهد کرد.

سیاست ترامپ در قبال روسیه، در حال شکل‌گیری است. این نظر رویترز است. و ادامه می‌دهد که این سیاست‌ها تحت تاثیر دخالت روسیه در انتخابات 2016 ایالات متحده است. روسیه این دخالت‌ها را رد کرد و ترامپ گفته تیمش هیچ تبانی با مسکو نداشته است.

قانون‌گذاران در حزب جمهوری‌خواه ترامپ، که بسیاری از آن‌ها می‌خواهند ترامپ یک رویه سختگیرانه‌تر نسبت به روسیه در پیش بگیرد چون در انتخابات ایالات متحده دخالت کرده و در بحران اوکراین و سوریه هم دخیل است، از صادرات گاز به عنوان ابزاری سیاسی در قبال روسیه حمایت می‌کنند.

سناتور کوری گاردنر، جمهوری‌خوای از کلرادو و عضو کمیته روابط خارجی سنا، می‌گوید «این باعث خواهد شد که استراتژی‌های پوتین و دیگر افراد قدرتمند را تحلیل ببرد».

کرملین به درآمدهای نفت و گاز وابسته است تا بتواند بودجه مملکت را تامین کند از این رو کاهش سهم بازار روسیه، مسکو را با مشکل مواجه خواهد کرد.

میشل بارانوسکی، مدیر اداره ورشو در صندوق مارشال آلمان می‌گوید «صادرات LNG توسط ایالات متحده به طرق مختلف روابط سیاسی ایالات متحده و روسیه را تهدید خواهد کرد».

عرصه رقابت

 رویترز در ادامه می‌نویسد: انتظار می‌رود ایالات متحده تا سال 2020 به عنوان سومین صادر کننده بزرگ LNG شناخته شود، که این زمان فقط سه سال بعد از آغاز به کار اولین ترمینال صادراتی این کشور خواهد بود.

صادرات ایالات متحده خواهد توانست بیشتر گاز را در قراردادهای طولانی مدت به فروش برساند، اما باز هم مقادیری برای فروش خواهد داشت و پروژه‌های صادراتی دیگری نیز در چنته خواهد داشت.

شرکت Cheniere Energy که اولین ترمینال صادراتی LNG ایالات متحده را در سال 2016 راه‌‌اندازی کرد، در ماه ژوئن اولین محموله گازی خود را به لهستان تحویل داد. تا سال 2020 نیز 5 ترمینال‌ صادراتی آماده کار خواهند شد.

شرکت Tellurian پروژه‌ای با قیمت 16 میلیارد دلار را پیشنهاد داده است و امیدوار است تا سال 2020 تکمیل شود، پروژه‌ای که در رقابت برای تامین دراز مدت گاز لهستان توسط روسیه و گازپروم این کشور است و قرارداد روسیه در آن سال به اتمام خواهد رسید.

 البته اشباع بازار دنیا می‌تواند رشد صادرات LNG ایالات متحده را علی‌رغم حمایت‌های ترامپ محدود کند.

از طرفی نزدیکی روسیه به اروپا و وجود زیرساخت‌های خطوط لوله، از مزیت‌هایی است که مسکو از آن بهره‌مند است.

نورداستریم

کشورهای اروپایی در انتظارند تا ببینند که چطور ترامپ در مقابل خط لوله جدید گاز روسیه به آلمان، با عنوان نروداستریم 2، واکنش نشان می‌دهد.

در ماه ژوئن،‌ سنای ایالات متحده بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه را تصویب کرد که جریمه‌هایی برای شرکت‌های همکار در این خط لوله در نظر گرفته بود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده لابی‌هایی علیه این خط لوله داشته است. این تحریم‌ها تنش بین واشینگتن و برلین را افزایش داده است. دولت آلمان از این خط لوله پشتیبانی می‌کند و موضع ترامپ در قبال آن مایه نگرانی دیپلمات‌هاست.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن