چرا در تحریم‌ های ایران، عراق برای آمریکا مهم است؟

عراق، دومین تولید کننده نفت اوپک، و یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران، بیش از 8 کشور دیگر از معافیت‌های تحریمی ایالات متحده علیه ایران استفاده خواهد کرد که از ماه گذشته به مدت 180 روز آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» ناتاشا توراک در CNBC نوشت: جلوگیری از تاثیر ایران بر همسایگانش یک هدف طولانی مدت است نه کاری که بتوان از طریق یک دوره یک ساله تحریم‌ها انجام داد.

واشینگتن به عراق یک معافیت 45 روزه داده است اما تحلیل‌گران متفق‌القول هستند که به دلیل وابستگی شدید عراق به گاز طبیعی تولیدی ایران این معافیت‌ها باید ادامه یابد.

پیش از این ایران کارت بازی گازی خود را رو کرده است، آن هم زمانی که بغداد در پرداخت پول گاز تاخیر داشت.

تهران جریان گاز به بغداد را قطع کرد و بنابراین باعث قطع برق در عراق شد و بنابراین باعث شعله ور شدن آتش اعتراضات در جنوب این کشور شد.

بر همین اساس، به همان اندازه که ایالات متحده می‌خواهد وابستگی عراق به ایران را بکاهد، به همان اندازه هم نمی‌خواهد باعث به هم ریختگی و آشوب در عراق شود، و دولت عراق در تلاش است تا بعد از خروج ایالات متحده از این کشور، و پس از جنگ با داعش جای پای خود را در عراق محکم کند.

به نظر می‌رسد واشینگتن نگران این وضعیت است و با دقت وضعیت را زیر نظر دارد زیرا هر اشتباهی باعث خواهد شد تا عراق بیشتر در آغوش ایران بیفتد.

رویکرد خشن در مقابل کشوری که روابطی چنین نزدیک و طولانی مدت با همسایه خود دارد ممکن است کاملا نتیجه معکوس دهد.

زمان بسیار زیادی لازم است تا بتوان عراق را از ایران دور کرد.

از این رو توراک معتقد است که بسیاری در داخل عراق از نفوذ ایران در عراق راضی نیستند و می‌خواهند این نفوذ ایران را کاهش دهند.

این همان فاکتوری است که واشینگتن به دنبال آن است اما این یکی از نیازهای بسیار ساده عراق در برابر حمایت‌های سیاسی و مادی ایالات متحده از عراق است.

در کنار آن عراق در تلاش است تا بخشی از وابستگی خود را از ایران به سوی عربستان سعودی و همسایگانش در حاشیه خلیج فارس منتقل کند.

برین سیلوان در CNBC می‌نویسد که دومین تولید کننده نفت اوپک نمی‌خواهد میزان تولید نفت خود را کاهش دهد.

از سویی احتمال این می‌رود که عراق هم راه قطر را در پیش بگیرد و بخواهد همکاری با اوپک را کنار گذارد، که در این صورت می تواند هر نوع تاثیر مثبت بر قیمت نفت را از بین ببرد.

از سویی خروج عراق از اوپک دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده را هم خوشحال خواهد کرد.

و نیز چون ایران هم مخالف کاهش تولید اوپک است، این اقدام می‌تواند باعث قوی‌تر شدن روابط عراق و تهران شود.

بر همین اساس، اویل پرایس معتقد است بازی عراق برای ایالات متحده، یک بازی طولانی مدت خواهد بود که ایالات متحده اطمینان چندانی هم نسبت به آن نخواهد داشت.

هرچند عراق و ایران جنگ بسیار طولانی را از 1980 باهم داشتند، اما تاکنون تلاش‌ برای جدایی افکندن بین این دو همسایه به نتیجه نرسیده است.

جداسازی این دو کشور برای واشینگتن هدف بسیار سختی است چون نقش عراق باید بین ایران و بقیه دنیا خنثی باشد.

برای اطمینان از این که عراق بتواند این نقش خود را به خوبی انجام دهد، واشینگتن باید در برابر عراق محتاط و صبور باشد.

در این میان، ایران به سختی نظاره گر خواهد بود و چیزی نخواهد گفت.

ماه گذشته، حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت علی رغم تحریم ها علیه ایران، تجارت دوجانبه با عراق باید سالانه تا 20 میلیارد دلار نسبت به 12 میلیارد دلار کنونی گسترش یابد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن