توتال، شکاف بین ترامپ و اروپا را وسیع‌تر می‌کند؟

این هفته ایران در حفاظت از جایگاه خود در دنیا به عنوان محلی جدید برای سرمایه‌گذاری بسیار پیش رفت.

به گزارش «انرژی امروز» بلومبرگ انگلیسی نوشت: غول انرژی فرانسوی، توتال، و شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن، اعلام کردند پول‌های خود را در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند آن هم در زمانی که دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرده است درحال بازنگری توافق اتمی سال 2015 است که در صورت رد این توافق دوباره تحریم‌ها به حال اول خود باز خواهند گشت.

این سرمایه‌گذاری‌ها پس از ماه‌ها بررسی تغییر سیاست‌ خارجی آمریکا صورت گرفته است که شرکت‌های غربی را از سرمایه‌گذاری در اقتصاد رو به رشد خاورمیانه می‌ترساند.

از سویی این سرمایه‌گذاری‌ها نشان از وسیع‌تر شدن شکاف بین ترامپ و هم‌پیمانان اروپایی‌اش دارد، اروپایی‌هایی که پشتیبان حسن روحانی هستند حتی اگر کاخ سفید توافق هسته‌ای را بازنگری کند.

همایون فلک‌شاهی، تحلیل‌گر ارشد بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه وود مکنزی می‌گوید «مردم منتظرند ببینند که اتفاقات چه روندی را طی خواهد کرد»

توتال برنامه سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بخش گاز در حال توسعه ایران دارد که به این معنی است که « از بین رفتن آن [برجانم] احتمالا رخ نخواهد داد».

شرکت‌های تجاری بسیاری در اروپا در حال مذاکره در باره ایران هستند، تعداد کمی از آن‌ها مایلند رابطه خود با حسن روحانی،‌ رییس جمهور ایران را به عقب برگردانند،‌ رییس جمهوری که درهای کشور را به روی خارجی‌ها باز کرده است.

ایران دارنده بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیاست و 80 میلیون مصرف کننده ایرانی بعد از سال‌ها تحمل تحریم‌ها مشتاقانه منتظر کالاهای تولیدی غرب هستند.

اگر ترامپ بخواهد از توافق هسته‌ای خارج شود، باید روسیه، حامی مهم ایران و چین را متقاعد کند، کشورهایی که در کنار توتال و شرکت‌های داخلی ایرانی در حال توسعه میادین نفت و گاز ایران هستند.

بلومبرگ در ادامه تاکید می‌کند: اگر واشینگتن توافق اتمی را لغو کند، خصومت ترامپ با ایران می‌تواند زندگی و حیات را برای شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه گذاری هستند سخت کند.

هنوز هم تحریم‌هامانع از آن شده است که بانک بتوانند مبادلات تجاری خود با ایران را انجام دهند، محدودیت‌هایی که به همتایان اروپایی آن‌ها هم رسیده است.

ویلیام بریز، از Herbert Sith لندنکه شرکت تخصصی سرمایه‌گذاری در انرژی، گاز طبیعی و زیرساخت‌های آن است می‌گوید «سرمایه‌گذاری در ایران بدون دلارهای بانک‌های ایالات متحده امکان‌پذیر نیست». شرکت‌ها در عوض باید به بانک‌های آسیایی و اروپایی مراجعه کنند.

خطری که توتال قبول کرده است در برابر مزایای فوق‌العاده امضا قرارداد 20 ساله با ایران که در نهایت 4.8 میلیارد دلار عایدی به ایران تزریق می‌کند،‌ ارزشش را داشت.

مدیر توتال می‌گوید «من دوباره به ایران برگشتم چون این قرارداد اولین قرارداد از چندین قرارداد است».

تولید کنندگان خودرو، هواپیماسازان و تولید کنندگان دارو نیز در حال آزمایش شانس خود هستند. فولکس واگن، که آخرین خودرویی که به ایران فروخت به 17 سال قبل باز می‌گردد، قراردادی با وارد کننده داخلی ایرانی خودرو برای فروش SUV و پاسات در تهران امضا کرده است. پژو فرانسه نیز اولین خودروسازی است که سال گذشته دوباره وارد ایران شد.

فلک‌شاهی پیش‌بینی می‌کند چهار یا پنج شرکت دیگر فعال در عرصه انرژی سال آینده به ایران خواهند آمد. رویال داچ شل و انی نیز در حال مذاکره برای توسعه میادین نفت و گاز ایران هستند. توافق توتال «توافقی بود که صنایع نفت از نزدیک دنبالش می‌کنند و همه منتظر آن بودند».  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن