تا سال 2030، تقاضا برای LNG در آسیا چهار برابر می‌شود

وود مکنزی می‌گوید: بزرگترین خریدار گاز طبیعی مایع LNG در شمال شرق آسیا، که بیش از نیمی از بازار LNG دنیا را از آن خود کرده است انتظار دارد تقاضای این سوخت را در سال 2030 به چهار برابر برساند.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز»، همزمان صادرات LNG ایالات متحده هم به مقدار قابل توجهی در سال آینده در حال افزایش خواهد بود و در حال حاضر چند پروژه بزرگ LNG این کشور منتظر تصمیم‌گیری نهایی مالی FIDs هستند و در کنار آن پروژه هایی هم وجود دارند که به مرحله مناقصه رسیده‌اند.

افزایش تقاضا برای LNG در آسیا خبر خوبی برای بسیاری از پروژه‌های در حال ساخت در گالف کاست ایالات متحده و آتلانتیک کاست است.

با افزایش تقاضای LNG در چین و اتمام زمان قردادهای خریداران آسیایی، وود مکنزی انتظار دارد که هفت خریدار بزرگ گاز طبیعی مایع دنیا به دنبال قراردادهایی با متوسط قیمت کمتر باشند و امنیت عرضه انرژی خود را بهبود ببخشند.

این هفت خریدار بزرگ، شامل CNOOC، پتروچاینا، سینوپک، CPC، JERA، KOGAS و توکیو گاز، بیش از 50 درصد بازار گاز طبیعی مایع دنیا را در اختیار دارند.

در طرف عرضه انرژی، سال آینده می‌تواند سالی ثبت رکورد برای FIDs با جذب بیش از 220 میلیون تن در سال باشد.

وود مکنزی می‌گوید: در سال 2019، پروژه 27 میلیارد دلاری Arctic LNG2 در روسیه، دست کم یک پروژخ در موزامبیک، و سه پروژه در ایالات متحده بخت اول جذب سرمایه را دارند.

پروژه‌های توسعه‌ای در استرالیا و پاپوآ گینه نو، نزدیک بازار آسیا، نیز از FIDs برخوردار خواهند بود.

از آنجایی که بازار LNG در حالحرکت به سوی قراردادهای کوتاه مدت است، تامین کنندگان گاز طبیعی مایع، بایستی اطمینان یابند که می‌توانند نیازهای خریداران را با قراردادای متنوع‌تری تامین کنند.

خریداران نه فقط به قیمت نگاه می‌کنند بلکه به دنبال قرادادهایی ب انعطاف پذیری بیشتر نیز هستند، قردادهایی که بتواند منبع متنوع‌تری ایجاد کند، به طور فصلی قابلیت تغییر داشته باشد، و نیز مشارک بالادستی را نیز به همراه داشته باشد.

نیکولاس براون، از وود مکنزی می‌گوید «آزادی بازار و نیز عدم قطعیت‌ها بر سر تقاضا در بسیاری از بازارهای در حال رشد، مثل ژاپن، کره جنوبی و تایوان، به معنی بیشتر بودن امکان عقد قراردادهای کوتاه مدت است».

بارون ادامه می‌دهد «درحالی که شاخص گذاری نفتی بر بازار گاز طبیعی ادامه دارد، خریداران آسیایی برای تنوع بخشی و امکان پذیری فروش به اروپا، می‌توانند در جهت شاخص گذاری هاب پیش بروند».

آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده EIA انتظار دارد در انتهای سال 2019، ظرفیت صادرات LNG ایالات متحده بیش از دو برابر شده و به 8.9 میلیارد فوت مکعب در روز برسد. بنابراین این کشور تبدیل به سومین کشور صادرکننده LNG دنیا بعد از استرالیا و قطر باشد.

در حال حاضر ایالات متحده از سابین‌پاس لوئیزیانا، که اولین تاسیسات LNG بود که از سال 2016 آغاز به کار کرد، کاوپوینت LNG در ماریلند و کورپوس کریستی در تگزاس LNG صادر می‌کند.

چینری انرژی هم هفته گذشته اعلام کرده که اولین محموله LNG خود را از کورپوس کریستی تگزاس صادر کرده است.

کمرون LNG در لوئیزیانا و فری‌پورت LNG در تگزاس نیز اخیرا قراردادهایی را بسته‌اند و که شامل سه ترن از کمرون LNG و دو ترن از فری‌پورت LNG است.

از دیگر ترمینال‌های صادراتی ایالات متحده، ماگنولیا ال ان جی، دلفین ال ان جی، لیک چارلس، و دولدن پاس، به همراه شش ترمینال دیگر در سابین پاس، توانستند مجوزهای خود را از کمسیون قانون گذاری فدرال ایالات متحده و دپارتمان انرژی کسب کنند و بر اساس اعلام EIA در ماه‌های آتی خواهند توانست FIDs های خود را نهایی کنند.

آسیا حالا تبدیل شده به عمده‌ترین بازار LNG دنیا و اویل پرایس معتقد است که افزایش ظرفیت صادرات LNG ایالات متحده نقش بزرگی در تامین این تقاضا خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن