ذخیره سازی برق
با افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر، ذخیره سازی برق برای ایجاد تعادل در تولید و بارگذاری بسیار مهم است. تصمیم گیرندگان باید از مزایای اقتصادی و فنی گزینه های ذخیره سازی مختلف بر اساس موارد استفاده با خبر باشند.
یه گزارش <.<.انرژی امروز>.>. از زیمنس: در دنیای جدید انرژی، عرضه برق از منابع تجدیدپذیر به طور چشمگیری تغییر می کند. تعادل را می توان با ذخیره انرژی برای جدا شدن لحظه تولید برق از لحظه مصرف به دست آورد. ذخیره انرژی همچنین ثبات بیشتری در شبکه های انتقال و توزیع و امنیت بیشتر برای سیستم انرژی به طور کامل فراهم می کند.
ذخیره سازی برق را می توان در کارخانه های صنعتی، صنایع دستی، خانه های شخصی و وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی مورد استفاده قرار داد. سیستم های تجاری امروزه می توانند به طور گسترده ای به عنوان مکانیکی، الکتریکی، شیمیایی، الکتروشیمیایی و حرارتی طبقه بندی شوند. فن آوری های مناسب برای ذخیره سازی در مقیاس بزرگ و همچنین برای برنامه های کاربردی در مقیاس کوچک وجود دارد. زیمنس در حال تلاش برای ایجاد راه حل برای بسیاری از فن آوری ها و سیستم های مختلف ذخیره سازی است. بدیهی است، تمام این اشکال ذخیره سازی، مزایا و معایب خود را دارند.
تصمیم گیرندگان باید هر کدام از گزینه ها را با توجه به موارد استفاده ای که دارند مورد ارزیابی قرار دهند. ما گزینه ها و برخی ویژگی های اصلی تعدادی از آنها را خلاصه کرده ایم.
باتری: چشم انداز عالی و بسیار انعطاف پذیر در استفاده
کارشناسان باتری ها و به خصوص باتری های لیتیوم یون را به عنوان بزرگترین پتانسیل می بینند. آنها می توانند در عرض چند ثانیه فعال شوند و قادر به ذخیره برق برای چند ساعت باشند. مقیاس پذیری آنها را برای خانوارهای خصوصی، تجارت کوچک، گیاهان صنعتی و تثبیت شبکه مناسب می سازد. آنها همچنین می توانند برای تامین منبع پشتیبان به کار گرفته شوند. باتری های لیتیوم یون در بسیاری از دستگاه های تلفن همراه و اتومبیل های الکتریکی استفاده می شود.
هیدروژن: یک تصویر مخلوط
ذخیره سازی از طریق مسیرهای هیدروژنی بهترین راه برای خدمت به نیازهای ذخیره سازی درازمدت چند هفته یا چند ماه است. با این حال، بازده دور دست خود را به علت تلفات از طریق الکترولیز و تبدیل مجدد قدرت محدود است. اگر هیدروژن تولید شده برای اهداف تحرک استفاده شود، مزایای بالاتری به دست می آید. وسایل نقلیه هیدروژنی با سلولهای سوختی دارای محدوده ی طولانی تری نسبت به خودروهای الکتریکی با باتری هستند. آنها میزان انتشار CO2 را کاهش می دهند و به اهداف حفاظت از محیط زیست کمک می کنند و هزینه های سوخت را در هر کیلومتر کاهش می دهند.
ذخیره سازی پمپ: یک فناوری اثبات شده در سراسر جهان است
ذخیره سازی پمپ شکل ذخیره انرژی شبکه با بزرگترین ظرفیت نصب شده در سراسر جهان است. این یک تکنولوژی ذخیره سازی مکانیکی برای نیروگاه های بزرگ است که به طور معمول قدرت را برای چند ساعت ذخیره می کنند. زمانی که تقاضای انرژی الکتریکی کم است از برق تولید شده اضافی استفاده می کنند تا آب را از پایین به بالا پمپ کنند که هزینه آن پایین است.هنگامی که تقاضا افزایش می یابد، آب از طریق یک توربین به مخزن پایین تر باز می گردد، ولی تولید برق با قیمت های بالاتر فروخته می شود.
انرژی هوای فشرده: مثل پمپ های غول پیکر
ذخیره انرژی فشرده مانند یک پمپ هوایی غول پیکر، با استفاده از کمپرسور برای پمپاژ کار می کند. پس از آزاد شدن هوای فشرده، یک توربین یا موتور متصل به یک ژنراتور، برق را تولید می کند و بخشی از انرژی شارژ را بازیابی می کند. معایب ضایعات نسبتا بالا و سطوح کارایی کم 50-70 درصد است، بسته به وجود احیا گرما دارد. این فرم ذخیره سازی عمدتا در سایت هایی با غارهای گاز زیرزمینی استفاده می شود.
ذخیره سازی حرارتی: رسانه ذخیره سازی کمترین هزینه
ذخیره سازی حرارتی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. ذخیره سازی با دمای پایین در مخازن آب گرم حالت پیشرفته برای اهداف گرما است. امروزه با افزایش نوسان، برق بیش از حد می تواند از طریق یک گرمایش گرما برای سیستم گرمایشی منطقه به عنوان وسیله ای برای افزایش انعطاف پذیری برای نیروگاه های CHP تبدیل شود.
ابر خازن ها: عملکرد خودروها
ابر خازن ها ارائه دهنده ذخیره سازی عملکرد فوق العاده کوتاه مدت می باشند و فاصله بین خازن های معمولی و باتری های قابل شارژ را متوقف می کنند. آنها عمدتا برای برنامه های موبایل مانند اتومبیل های الکتریکی، اتوبوس ها، و تراموا استفاده می شود، جایی که آنها انرژی را از ترمز بهبود می یابند و برای شتاب دادن به آن عمل می کنند.
چرخ های فلزی: انرژی با چرخش
چرخ های فلزی قادر به ذخیره مقدار زیادی انرژی نیستند. آنها با سرعت بخشیدن به یک روتور در محفظه خلا به سرعت بسیار بالا و حفظ انرژی چرخشی در سیستم کار می کنند. هنگامی که انرژی استخراج می شود، سرعت چرخش چرخ لنگر کاهش می یابد، در حالیکه اضافه کردن انرژی به سیستم باعث افزایش سرعت مربوطه می شود. چرخ های فلزی فن آوری نسبتا بالغ است. با این حال، میزان خود تخلیه نسبتا بالا است، و تعدیل و مقیاس پذیری محدود است.