زمان کاهش تولید برای عربستان است

معلوم نیست عربستان سعودی در دوران بحران اوپک چه کار خواهد کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ انگلیسی، حالا زمان آن رسیده است که کاهش تولید نفت اوپک بیشتر شود، بازار منتظر است تا ببیند اعضا تاثیرگذار اوپک چه رویه‌ای برای کاهش اشباع بازار در پیش خواهند گرفت.

بهترین شانس اوپک برای ایجاد تاخیر در اشباعی که ایالات متحده به بازار تحمیل کرده است و برعکس کردن باتلاقی که اوپک در آن گیر کرده است، به تقاضای پیک تابستان گره خورده است.

پیش از این به دلیل این‌که تولید برخی از اعضا اوپک که معاف از توافق کاهش تولید هستند بیشتر شد، در حالی‌که که هیچ نشانه‌ای از طرف عربستان سعودی، به عنوان رهبر غیررسمی اوپک برای مقابله با آن دیده نمی‌شود.

اولیور جاکوب، مدیر شرکت مشاور پتروماتریکس سوییس در مصاحبه با بلومبرگ می‌گوید: عربستان سعودی هنوز در ارائه راه‌حلی برای آنچه که باید برای به تعادل دوباره رساندن بازار انجام دهد، سکوت کرده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفلیح، قول داد که هر آنچه لازم است برای پایان بخشیدن به اغتشاش در بازار نفت انجام دهد. درحالی که عربستان سعودی به آرامی در حال کاهش میزان تولید است، با افزایش تولید خود رد ماه ژوئن به بالاترین سطح تولید از آغاز مذاکرات، صادرات را بیشتر کرد و این هفته، هفته کاهش قیمت برای خریداران آسیایی نفت بود.

با وضعیتی که بازار نفت هم‌‌اکنون دارد، این اقدام کافی نخواهد بود.

در میان نگرانی از این که کاهش تولید اوپک، روسیه و دیگر هم‌پیمانان آن‌ها را تولید نفت شیل از بین خواهد برد، ماه گذشته سرزمین خرس‌ها در نفت فرو رفت. در سه سال گذشته با افزایش تولید، ذخیار به حد اشباع رسیده‌اند و این هم باعث نگرانی شده است.

IEA اعلام کرده است درحالی که ذخایر نفت در جهان صنعتی باید کاهش بیابد، نسبت به متوسط 5 سال گذشته در ماه آوریل، 292 میلیون بشکه نفت هم بیشتر است. 

امیرتا سن، تحلیل‌گر نفت در اسپکت انرژی می‌گوید: بیشتر مواقع از اوپک خواسته می‌شود که تولید خود را افازیش دهد. صادرات این کشور در ماه ژوئن افزایش یافت و این همان چیزی است که بازار به هیچ عنوان نمی‌خواهد ببیند. صادرکنندگان نفت نیاز به کاهش بیشتر تولید دارند.

در ماه ژوئن تولید در عربستان سعودی با افزایش 90 هزار بشکه‌ای به 10.02 میلیون بشکه در روز رسید. این بیشترین میزان افزایش تولید در یک سال بود و باعث شد تولید این کشور در ماه ژانویه 150 هزار بشکه بیشتر شود، در حالی که این کشور ظاهرا باید تولید خود را بیشتر کاهش می‌داد تا تعهد خود را به اثبات برساند.

در حالی‌که تولید نفت معمولا در ماه‌های تابستان برای تامین برق مورد نیاز سرمایشی بیشترمصرف می‌شود، صادرات نفت عربستان سعودی 320 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

از طرفی این کشور قیمت فراورده‌های نفتی خود را برای مشتریان آسیایی کاهش داد و این امر بیانگر این مسله است که عربستان قصد ندارد سهم خود در بازار این منطقه را از دست بدهد هرچند برای کاهش تولید هم تعهد داده باشد.

توربجورن کجیو، تحلیل‌گر بانک DNB ASA اسلو می‌گوید: هنوز هم باورم بر این است که همه این‌ها به معنی هر کاری که بتواند انجام دهد هست اما بازار ناشکیباست و می‌خواهد ببیند که ذخایر رو به کاهش هستند.

صادرات عربستان سعودی کاهش یافته و در سه ماه سوم ادامه هم خواهد یافت.

در نیمه اول سال جاری، یازده عضو اوپک برای کاهش تولید موافقت کردند. اما بسیاری از این تلاش‌ها تحت تاثیر تولید نفت لیبی و نیجریه است که از کاهش تولید معاف شده‌اند اما توانسته‌اند در عرض دو ماه مجموعا 440 هزار بشکه در روز نفت به تولید دنیا بیفزایند.

این مشکل زمانی واضح‌تر می‌شود که در جلسه اعضای اوپک در وین به ادامه کاهش تولید تا انتهای ماه مارس راضی شدند.

باب مک‌نالی،‌ مشاور گروه رپیدان می‌گوید بی‌میلی روسیه و عراق برای کاهش تولید احتمالا باعث شود که عربستان سعودی هم راه رفته را بازگردد.

او ادامه می‌دهد: تعهد برای آنچه که در وین بر سر آن توافق شد شایان ستایش است. یک مدیریت واقعی عرضه می‌تواند جلوی عرضه بیشتر نفت را بگیرد اما ریاض به طور غیرقابل درکی نمی‌خواهد به این کار ادامه دهد.

روسیه هم همانطور که از جلسه تولید کنندگان نفت در سنت‌پترزبورگ برمی‌آید مخالف کاهش تولید بیشتر است. عراق هم دلیلی برای کاهش بیشتر در موقعیت کنونی نمی‌بیند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن