ایران با سدسازی انبوه رو‌به‌رو نیست ساخت 90 سد در دستورکار برنامه ششم

عضو کمیسیون انرژی مجلس ساخت آب‌بندها و سدها یکی از اقدامات رایج در مدیریت و مهار آب دانست و گفت: ساخت سدها باید پس از انجام اقدامات کارشناسی لازم صورت گیرند.

حسن بهرام‌نیا درخصوص وضعیت سدسازی در کشور، گفت: تامین، مدیریت و مهار آب یکی از  مشکلات دنیا به‌ویژه در آسیای شرقی است در ایران نیز به دلیل آنکه کشوری نیمه خشک به لحاظ جغرافیایی است مهار آب و مدیریت آن از جمع‌آوری تا توزیع با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز ضرروی است چراکه اکنون در تامین آب آشامیدنی مردم نیز مشکل داریم چه برسد به تامین آب برای کشاورزی.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت آب‌بندها و سدها یکی از اقدامات رایج در مدیریت و مهار آب به شمار می‌آیند اما این کار باید عالمانه و کارشناسانه صورت گیرد، ادامه داد: اگر سدها بدون کار کارشناسی و در نظر گرفتن پیوست‌های محیط زیستی، فرهنگی و… ایجاد شوند آسیب‌هایی همچون آسیب به آثار تاریخی، گونه‌های جانوری و محیط زیست را به دنبال خواهند داشت.

وی معتقد است ایجاد تجهیزات و زیرساخت‌های لازم همزمان با ساخت سدها برای بهره‌برداری صحیح از آب ضروری است نه آنکه سدها بدون هیچ برنامه‌ریزی و آینده‌نگری ساخته شوند البته این مهم به سرمایه‌گذاری ازسوی  دولت نیازمند است.

ایران با انبوه سدهای ساخته شده رو به رو نیست

این نماینده مجلس با اعتقاد به اینکه ایران با انبوه سدهای ساخته شده رو به رو نیست و همچنان به ساخت سدها متناسب با نیاز منطقه و کشور نیاز دارد، یادآور شد: اکنون ۱۳۳۰ سد در کشور وجود دارد اما بیشتر این سدها بدون توجه به اثرات زیست محیطی احداث شده‌اند به همین دلیل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و به زیر آب رفتن روستاها و آثار تاریخی کشور را در پی داشته‌اند.

بهرام‌نیا با اشاره به دیدگاه برخی افراد که با سدسازی مخالف یا موافق هستند، گفت: برخی معتقد هستند سدسازی باید متوقف شود زیرا به کشور آسیب وارد می‌کند و برخی نیز معتقدند که هر جا امکان سدسازی است باید سد ساخته و آب منطقه ذخیره شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی هر دو دیدگاه فوق را برگرفته از افراط ‌و تفریط دانست، افزود: باید در جایی که نیاز به سدسازی است سد این کار صورت گیرد تا ضمن ذخیره آب در زمان خشک‌سالی، از آسیب‌های سیلاب‌ها نیز جلوگیری کرده و به اشتغال‌زایی و رونق کشاورزی منطقه نیز کمک کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خبر داد: ساخت90 سد با رعایت اولویت در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن