برآشفتگی برنامه انرژی آمریکا با تجدیدپذیر چین

استان گیگایی چین، بزرگتر از تگزاس ایالات متحده است، این استان بزرگ‌تر از کنیا، سوئد، فرانسه، موروکو، ‌ژاپن، لهستان یا فیلیپین است. شش میلیون سکنه دارد، بیشتر از جمعیت کلرادو، مینه‌سوتا، کارولینای جنوبی، کنتیکت یا آرکانزاس. بنابراین تامین تمام برق مورد نیاز این استان از آب، باد و خورشید، موفقیت بزرگی برای  گیگایی محسوب می‌شود. صد درصد تجدیدپذیر، بدون زغال سنگ، بدون نفت،‌ بدون گاز.

به گزارش «انرژی امروز» از HUFFPOST یادآوری این مسئله خیلی مفید است که دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده با خارج کردن این کشور از پیمان پاریس، آمریکا را به قرن نوزدهم برگرداند. در واقع بعضی خبرهای خوب، در میان زخم‌های تغییرات اقلیم به گوش می‌رسد. ماه گذشته سیل و خشکسالی حاصل از تغییرات اقلیم چین را درنوردید.

یک دهه پیش، مردم قدرت تجدیدپذیرها را غیرمممکن می‌دانستند: برای استفاده‌های خیلی زیاد، ‌انرژی بادی و خورشیدی بسیار گران تمام می‌شد، و درواقع بازیچه دست محیط زیست دوستان بود.

اما رکوردهایی که جدیدا ثبت می‌شود اثبات این مسئله که مهندسین مخصوصا مهندسین چینی چقدر در این زمینه پیشرفت کرده‌اند.

برق خورشیدی هم اکنون در تمام دنیا ارزان‌ترین روش تولید برق است به‌ویژه این که اگر مزارع خورشیدی بسیار بزرگی چون لوگیانگسیا در گیگایی، بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی دنیا ساخته شود.

هر ماه که می‌گذرد، انرژی خورشیدی ارزان‌تر می‌شود، این مطبوع‌ترین بخش در منحنی هزینه است،‌ حالا می‌توان به این نتیجه رسید که پنل خورشیدی چطور می‌تواند بهره‌ورتر شود.

حتی در نیم دهه گذشته هم مردم نگران بود: چه اتفاقی خواهد افتاد اگر خورشید خاموش شود یا باد نوزد؟

ذخیره‌سازی انرژی همیشه نقطه ضعف انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. اما حالا قیمت باتری‌ها در حال کاهش است و باز هم چین در گوی سبقت را از بقیه ربوده است.

ایلان ماسک،‌ مدیرعامل شرکت تسلا موتور، در حال ساخت بزرگ‌ترین کارخانه تولید باتری دنیا در نواداست، اما زمانی که این کارخانه در سال 2018 افتتاح شود شرکت‌های چینی تکنولوژی‌هایی به اندازه چندیدن گیگاوات تولید خواهند کرد.

1- چین در رهبری انرژی‌هایی تجدیدپذیر در دنیا جدی است

این خبر خوبی است: در مباحث تغییرات اقلیم بحث بر سر آن است که چین و هندوستان آنقدر سوخت فسیلی مصرف کرده‌اند که باعث آسیب به محیط زیست شده‌اند. اما حالا هر دو کشور به طور جدی به دنبال تعهدات خود در موافقتنامه پاریس هستند. دقیقا در زمانی که گیگایی توانسته رکودری برای خود ثبت کند، Coal India بزرگ‌ترین شرکت زغال سنگ دنیا، اعلام کرده است که بسیاری از معادن خود را تعطیل خواهد کرد،‌ چون قیمت انرژی خورشیدی در مقایسه با زغال سنگ بسیار کمتر است.

2- بقیه دنیا می‌توانند 100 درصد انرژی مورد نیاز خود را از تجدیدپذیرها به دست آورند،‌آن هم در زمانی خیلی سریع‌تر

در واقع بسیاری از شهرهای آمریکایی (آتلانتا، سالت‌لیک‌سیتی، سان‌دیاگو)امسال قول داده‌اند که 100 درصد از انرژی‌‌های تجدیدپذیر استفاده نمایند.

سناتور ساندرز، و جف مرکلی به دنبال قوانین فدرال هستند که تمام دیالات متحده تا سال 2025 انرژی خود را از تجدیدپذیرها به دست آورند.

گروه‌های بین‌المللی چون گروه «دیده‌بان غذا و آب» اصرار دارند که این تاریخ به سال 2030 تقلیل یابد، گروه بسیج اقلیم، گفته‌اند که این کار باید در همین دهه انجام شود، فعالین این حوزه در لوس‌انجلس اعلام کرده‌اند از شهرها برای رسیدن به این هدف تا سال 2025 کمک می‌خواهند. هیچ کدام از این کارها آسان نیست، اما امکان‌پذیری آن در حال نزدیک شدن است. می‌توان به حد کافی کارخانه ساخت تا به حد کافی پنل خورشیدی تولید کرد.

3- هر کس زودتر پیش رود برنده می‌شود

این بزرگترین مرحله گذار اقتصادی کره زمین است. ما مجبوریم گذار انرژی را به انجام برسانیم که در گذشته مرحله از چوب به زغال سنگ و از آن به نفت نیم قرن به طول انجامید.

در حال حاضر، ‌این پکن است که در حال تنظیم آهنگ حرکت خود است و نه واشینگتن‌دی‌سی.

در واشینگتن، درست مثل گیگایی، بازار جدید در حال شکل‌گیری است، رهبران انرژی ایالات متحده، در حال آماده سازی پایتخت کشور برای یک سری برنامه‌ها برای اطمینان از اجرای برنامه «تسلط انرژی» هستند آن هم با حفاری‌های بیشتر نفت.

این تضاد نمی‌تواند بزرگتر شود و چندان هم سخت نیست که بدانیم کدام طرف برحق است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن