جنگ زرگری بین قطعه سازان خودروسازان خودتحریم هستند!
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کرده و در موعد مقرر خودرو را به خریداران تحویل دهند، گفت: اختلاف قطعهسازان جنگ زرگری است.
نادر قاضیپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان برای خروج از بحران به مدیریت کارآمد و توانمند نیاز دارد، گفت: گروههای خودروساز باید به قراردادهای خود پایبند باشند و علیرغم تحویل خودرو، به دلیل تاخیر در تحویل دیرکرد نیز به خریداران پرداخت کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان در پیش فروشهای جدید باید تمام شرایط از جمله زمان تحویل و قیمت خودرو را واضح برای خریداران تشریح کنند، افزود: بایستی خودروسازان به وعدههای خود عمل کرده و خودروهای پیش خرید شده را نه تنها بدون افزایش قیمت به خودروسازان تحویل دهند بلکه سود دیرکرد را نیز بپردازند.
پیش پرداخت مردم به خودروسازان به نرخ روز محاسبه شود
وی بیان کرد: اگرچه ممکن است به دلایلی قیمت خودرو در زمان پیش فروش و تحویل با یکدیگر متفاوت باشد اما باید مبلغی که خریداران خودرو هنگام ثبت نام پرداخت کردند در زمان تحویل براساس این تغییرات افزایش یافته و به نرخ روز محاسبه شود به این معنا که اگر قیمت خودرو هنگام ثبت نام 100 میلون تومان است و خریداران 60 میلیون تومان یعنی 60 درصد از قیمت را پرداخت کردند در زمان تحویل تنها 40 درصد باقی مانده خودرو به قیمت روز محاسبه شود.
قاضیپور اظهار کرد: قطعهسازان باید با استفاده از تمام مواد اولیه موجود نیاز خودروسازان را تامین کنند چراکه در حال حاضر آبروی نظام به اجرای تعهدات توسط خودروسازان بستگی دارد و همگی باید دست به دست هم دهیم تا از گردنه تحریم به سلامت عبور کنیم.
بسیاری از مشکلات خودروسازان در اثر خود تحریمی ایجاد شده است
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید براینکه دولت باید مشکل بانک کونلون چین را حل کند، خاطرنشان کرد: دولت باید برای واردات قطعات خودرو تسهیلات و اعتبارات لازم را به کار برد. در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه و قطعات نیمه ساز خودرو در گمرک بلاتکلیف مانده و قطعهسازان و خودروسازان با مشکل کمبود قطعه روبهرو شدهاند؛ بسیاری از مشکلات خودروسازان در اثر خود تحریمی ایجاد شده است.
خرید قطعههای ارزان قیمت و باکیفیت خودرو مستلزم چیست؟
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اعتبارات موردنیاز خودروسازان را تامین کند تا این شرکتها بتوانند بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کنند و در ادامه فعالیت قطعات موردنیاز را به صورت نقدی خریداری کنند در صورت تحقق این مهم می توان قطعه های ارزان قیمت و باکیفیت بالا خریداری می شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه از آنجایی که خودروسازان به قطعه سازان بدهکار هستند بدون توجه به کیفیت، هر قطعهای را تحویل میگیرند، گفت: انجمن قطعه سازان نامهای به رییس جمهور ارسال کرد مبنی بر اینکه قطعه سازان قطعه را با ارز آزاد تولید کنند و در مقابل قیمت خودرو نیز آزاد شود اگرچه پیشنهاد خوبی است اما در وهله نخست خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند سپس قسمت خودرو آزاد شود.
اختلاف قطعهسازان جنگ زرگری است
وی با بیان اینکه خودروسازان باید بدهی خود به قطعه سازان را با شفافیت بیان کنند تا در صورت تامین نقدینگی این مبلغ به نسبت بدهی میان قطعه سازان توزیع شود، تاکید کرد: درحال حاضر قطعه سازان با یکدیگر جنگ زرگری دارند. براساس قانون استفاده از حداکثر توان داخل درصورتی که امکان تولید در داخل وجود داشته باشد واردات ممنوع است بنابراین واردات قطعه های خودرو از خارج در صورتی که تولیدکننده داخلی توانایی تولید آن را دارد خیانت است.
وی یادآور شد: مردم بدانند نمایندگان در خانه ملت پیگیر حقوق آنها هستند و هر روزه با برگزاری جلسات متعدد با خودروسازان بر اجرای تعهدات تاکید می کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ایران خودرو و سایپا میخواهیم با دعوت از تجار زمینه واردات قطعه هایی که امکان تولید داخلی ندارد را فراهم کنند تا انحصار در واردات ایجاد نشود، افزود: وزارت اقتصاد دارایی به گمرک دستور دهد تا قطعات خودرو بیش از 24 ساعت در گمرک نماند. برخی از محمولههای قطعات خودرو 6 ماه در گمرک بلاتکلیف مانده اند.
به زعم قاضی پور تعطیلی خودروسازان علاوه بر بیکاری عده ای بسیاری باعث ازبین رفتن زیرساخت ها نیز میشود، ادامه داد: خودروسازان فعالیتهای غیرتولیدی مانند بانکداری، زمینداری، باشگاه داری و… را تعطیل کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خانوادههایی که خودرو پیش خرید کردهاند یا در طرحهای پیش فروش شرکت کردهاند و تاکنون خودروی خود را تحویل نگرفتهاند استرس بسیاری را تحمل میکنند.