بیمه کیش و قشم برای مقابله با تحریمهای کشتیرانی
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به نقش موثر این تشکل برای برآورده ساختن ضرورت و نیازهای اقتصادی کشور طی چند دهه گذشته، از برگزاری مراسم شصت و پنجمین سالگرد تاسیس این انجمن با حضور همه فعالان دریایی و بندری در هفته آینده خبر داد.
مسعود پلمه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته صرفا فعالیت اقتصادی ندارد، گفت: موضوعات آموزشی، حل اختلافات حقوقی، مباحث رسانهای و غیره نیز در رویه کار انجمن وجود دارد.
وی با بیان اینکه ۹۵ درصد تجارت کشور وابسته به دریا است است، افزود: انجمن کشتیرانی بیش از ۲۷۰ عضو حقوقی داشته و ۹۵ درصد فعالیتهای بندری کشور را تحت نظارت و مدیریت خود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، پلمه با اشاره به تحریمهای آمریکا اظهارداشت: حمل و نقل دریایی، اولین نقطه تحریمهای ظالمانه علیه ایران بود .به طوری که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریمها شرکتهایی که به نوعی دارای فعالیتهای اقتصادی با آمریکا بودند بنادر ما را ترک کردند.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه۲۰ شرکت کشتیرانی لاینری فعال، پس از تحریمها بنادر ما را ترک کردند، تاکید کرد : قاطعانه میگوییم که قابلیت مقابله با تحریمها را داریم .
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص خدمات بیمه P&.I در مورد کشتیهای ایرانی پس از تحریم گفت: تعداد کنشگران این عرصه محدود است و عمدتا سهام آمریکایی دارند. پس از تحریمها همه بیمههای P&.I پوشش بیمهای خود را تا آبهای سرزمینی ایران ارائه می کنند.
پلمه اضافه کرد: در این راستا با استفاده از تجربه تحریم های گذشته ، بیمه پی اند آی کیش و قشم راهاندازی شد و با بسیاری از کشورها توافق شد که کشتیهای ایرانی با بیمههای P&.I کیش و قشم مورد پذیرش قرار گیرند و همچنین کشتیهایی که وارد آبهای سرزمینی ما می شوند توسط بیمههای کیش و قشم بیمه شوند.
در این نشست خبری همچنین ، امید ملک؛ رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: هرچند تحریم ها حجم مبادلات بازرگانی خارجی کشور را کاهش داده است اما نباید اجازه داد کسب و کارهای دریایی از رونق بیفتد و هزینهها در این بخش افزایش پیدا کند.
وی افزود: حمل و نقل دریایی تابع کنوانسیون های بین المللی است و سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) تاکید کرده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی سولفور سوخت تمام کشتی های تجاری باید به کمترین میزان کاهش یابد تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی، آلودگی کشتی های تجاری نیز به کمترین میزان برسد.
وی گفت: کشتی های ایرانی توانمندی مصرف سوخت با سولفور کم را ندارند و پالایشگاههای ایران نیز این نوع سوخت را تولید نمی کنند؛ اما تلاش می شود با دریافت معافیت های مورد نیاز، در سالهای آینده کشتیها برای استفاده از این نوع سوخت آماده شوند.