لزوم تخصیص اعتبارات ریالی و ارزی به توسعه ریلی کشور
نادر قاضیپور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهداف سند چشمانداز برنامه ششم برای توسعه ریلی کشور اظهار داشت: اگر هزینههای مربوط به برخی پروژههای عمرانی و در کنار آن برگزاری همایشها، جشنوارهها و مراسمهای غیرضروری در کشور را برای یک سال حذف کنیم و به توسعه ریلی کشور اختصاص دهیم، ارزش دارد.
وی ادامه داد: با نگاهی به آمارهای منتشرشده در باره تصادفات رانندگی و خسارتهای ناشی از این حوزه اعم از آسیبهای اجتماعی و اقتصادی به خوبی متوجه میشویم که توجه به ریل و توسعه آن تا چه اندازه ضرورت دارد و میتواند منجر به توسعه همهجانبه کشور شود.
قاضیپور افزود: سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان میبازند که اگر بخشی از ترددهای جادهای هم در بخش مسافر و هم در بخش بار به ریل منتقل شود، آمار کشتهشدگان سوانح رانندگی ما کاهش مییابد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در خصوص تصادفات رانندگی در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای دنیا کشته میشود. همچنین طبق اطلاعات موجود سوانح رانندگی حدود ۵ تا ۷درصد تولید ناخالص داخلی را از بین میبرد.
قاضیپور تاکید کرد: توان داخلی کشور در تولید واگن و لوکوموتیو وجود دارد در حال حاضر توان صد درصدی برای تولید واگن در ماشینسازی اراک، ابهر، و همچنین تولید لکوموتیو در شرکت مپنا و تولید ریل در ذوبآهن اصفهان وجود د ارد و اگر منابع لازم برای این حوزه تخصیص یابد، علاوه بر ایجاد اشتغالزایی میتوان به گردش چرخ توسعه کشور امیدوار بود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مزایای بخش حمل و نقل ریلی اظهار داشت: به این حوزه باید اعتبارات ارزی و ریالی تعلق گیرد تا چرخ توسعه آن بچرخد.
قاضیپور در پاسخ به سوال درباره علت کاهش سهم بودجه ریلی در لایحه بودجه ۹۸ گفت: تا زمانی که تدوینکنندگان بودجه و تصمیمگیران سوار قطار نشوند و با هواپیما سفر کنند نمیتوان توقع داشت که این افراد درد دل مردم بهخصوص افراد مستضعف را درک کنند و بودجهای برای توسعه آن اختصاص دهند. بنابراین لازم است که مسئولان امر سفری با قطار داشته باشند تا بدانند که سیستم حمل و نقل ریلی چگونه است و چه اعتباراتی به آن اختصاص یابد.
بنا بر این گزارش در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در لایحه بودجه ۹۸ سهم ریلی کاهش نیافته است، اما مقایسه سهم بودجه ریلی نسبت به بودجه کل نشان میدهد که سهم بودجه در لایحه ۹۸ نسبت به قانون بودجه ۹۷ افت داشته است.