برنامه شل برای انرژی‌های پاک

رویال داچ شل، برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلاری در بخش New Energies این شرکت برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

به گزارش «انرژی امروز» بن ون بوردن، مدیر امور اجرایی رویال داچ شل که در کنفرانس استانبول سخنرانی می‌کرد از نگاه متفاوت این شرکت بزرگ نفتی به حوزه انرژی در مقابل کسانی چون وزیر انرژی روسیه و رییس شرکت آرامکو پرده برداشت و گفت «در برخی بخش‌های دنیا، خودروهای برقی در حال جلب نظر مشتریان هستند» در حالی که هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیری مثل انرژی خورشیدی و بادی در حال کاهش است.

به اعتقاد این مدیر نفتی، این خبر خوشی برای تمام دنیاست که باید سرعت این گذار را بیشتر کرد در حالی که فرصت‌هایی هم برای تولید کنندگان سوخت‌های فسیلی در زمینه تجدیدپذیرها به وجود می‌آید.

رییس شرکت شل گفت این شرکت به دنبال ساخت سلول‌های سوخت هیدروژنی، گاز مایع طبیعی و نسل جدید بیوسوخت‌ها برای هواپیماها، ‌کشتی‌ها و وسایل حمل و نقل سنگین است که باتری‌ها پاسخگوی این حوزه حمل ونقل نیستند.

به اعتقاد او در زمانه‌ای که گذار به انرژی‌های پاک سرعت می‌گیرد، کنگره جهانی نفت، فرصتی مناسب برای طرح سوالاتی در خصوص مدل‌های دراز مدت تجاری این انرژی‌هاست.

در حالی وزیر انرژی روسیه، اکساندر نواک و رییس شرکت نفت عربستان آرامکو، امین ناصر می‌گویند که نفت و گاز تعیین کننده مسائل استراتژیک دهه آینده خواهد بود، ون بوردن پتانسیل‌های رو به رشد برخی کشورها در زمینه ترکیب پاک‌تر انرژی را یاداوری می‌کند.

او می‌گوید «وقتی جایی از زمین را در نظر می‌گیرید که تقاضای انرژی هنوز در حال افزایش است، مثل آسیا یا صحرای آفریقا، فرصت‌های بسیاری [برای انرژی پاک] در ان‌ها وجود دارد. مکانی‌هایی در دنیا وجود دارند که در کل وابسته به سیستم زغال سنگی نیستند. و این مکان‌ها پتانسیل بسیار خوبی برای رسیدن به مسیر با شدت انرژی کم دارند».

او در پایان گفت «آنچه که در انگلستان رخ می‌دهد مهم است اما آنچه که در اتیوپی هم اتفاق می‌افتد دست کم به همان اندازه مهم است. از دانمارک تا جمهوری دموکراتیک کنگو، از ایالات متحده تا اوگاندا، از هندوستان تا چین و… خیلی کارهای هست که باید انجام داد».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن