دوستانتان را نزدیک نگه دارید، دشمنانتان را نزدیک تر

مونا مشهدی رجبی: فعالان بازار انرژی در مقابل انتشار خبر خرید ۱۹.۵ درصد از سهام شرکت روس نفت کشور روسیه به ارزش ۱۰.۵ میلیارد یورو توسط قطر و شرکت گلنکور – شرکت کالایی اروپایی که بیشترین سهم آن به قطر تعلق دارد- شوکه شدند. ولی این شوکه شدن کاملا بی دلیل است؛ زیرا این یک قرارداد کاملا تجاری است و انعقاد آن برای هر دو طرف منفعت دارد.

  دلیل اصلی این توافقنامه تجاری را می توان در پنج بند زیربیان کرد:

۱-روسیه نیاز به پول دارد: فروش سهام روس نفت در شرایط کنونی اقتصادی روسیه کاری کاملا منطقی است به خصوص که با وجود فروش ۱۹.۵ درصد از سهام، هنوز هم کنترل شرکت در دست روسیه است. از طرف دیگرانجام این کار برای روسیه بی سابقه نیست و هم اکنون شرکت بریتیش پترولیوم مالک ۱۹.۷۵ درصد از سهام این شرکت روسی است.

۲-قطر هم پول کافی برای سرمایه گذاری دارد: سرمایه گذاری در شرکت روس نفت در سالهایی که قیمت نفت در سطح پایینی قرار دارد به نفع قطر است زیرا در شرکتی که وضعیت با ثبات و رو به رشدی دارد سرمایه گذاری می کند. حال قطر که بخش اعظم درآمد خود را از صادرات گاز طبیعی مایع و نفت به دست می آورد و از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون شرایط مالی با ثباتی دارد ، می تواند یک سرمایه گذاری دیگر انجام دهد و از منافعش بهره ببرد.

۳-قیمت فروش مناسب است: شرکت گلنکور و قطر مجموعا ۱۹.۵ درصد از سهام را با ارزش تقریبی۱۰.۵ میلیارد یورو خریداری می کنند و با این قیمت گذاری ارزش کامل شرکت بالغ بر ۵۵ میلیارد یورو برآورد می شود.شاید به نظر این قیمت بسیار پایین باشد ولی با توجه به مشکلات شرکت روس نفت در بخش زیر ساختهای انرژی ، مشکلات آن در دسترسی به ذخایر نفتی در صربستان و عدم اطمینان در مورد کار در دوره ریاست جمهوری پوتین قیمت ۱۰.۵ میلیارد دلار رقم معقولی است.

۴-تامین مالی این پروژه هم کار سختی نیست: گلنکور ۳۰۰ میلیون دلار پول نقد برای خرید روز نفت اختصاص می دهد و بقیه مبلغ را دولت قطر می پردازد و بخش دیگر هم از طریق تامین مالی از بانک ایتالیایی ؛اینتسا سان پایولو؛ انجام می شود. این سهام به طور مشترک ۵۰-۵۰ بین قطر و گلنکور تقسیم می شود. طبق این قرارداد شرکت گلنکور برای ۵ سال روزانه به ۲۲۰ هزار بشکه نفت تولیدی روس نفت دسترسی خواهد داشت. اینکه دولت های نفت خیز در شرکتهای چند ملیتی و خارجی سرمایه گذاری کنند مساله عجیبی نیست ولی سرمایه گذاری قطر در شرکت روسیه به دلیل تفاوت موقعیت و سیاست گذاری ها کمتر سابقه داشته است.

۵-همکاری روسیه –اعراب مساله عجیبی نیست: به خصوص که اخیرا در مورد مذاکرات کشورهای اوپکی با کشورهای غیر اوپکی در مورد کاهش حجم تولید به منظور اثر گذاری روی قیمت نفت نفت صحبت شده است. این مذاکرات بین اوپکی ها و غیراوپکی ها در تاریخ کمتر اتفاق افتاد و نشان می دهد شرایط بازار نفت بسیار بحرانی است.

حال قطر که یکی از بزرگترین تولید کنندگان اوپکی است؛ در نظر دارد سهام بزرگترین شرکت تولید کننده انرژی روسیه را خریداری کند زیرا به گفته تحلیلگران انرژی مشارکت در دنیای نفت سودآورتر از رقابت در این بازار است.

 این همکاری مصداق این جمله است: «دوستان خود را نزدیک نگه دارید ولی دشمنانتان را نزدیک تر».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن