سیاستگذاری برای استفاده از تکنولوژی در بخش معدن نداریم

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران برای توسعه و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه معدن سیاست‌گذاری نکرده است، گفت: بوروکراسی‌های اداری یکی از دلایل عدم‌استفاده از پتانسیل معدن در ایران است.

رضا انصاری با اشاره به موانع موجود در مسیر استفاده از ظرفیت بخش معدن، گفت: برخی از بازدارنده‌های توسعه حوزه معدن به دلیل وجود موانع کسب و کار در ایران ایجاد شده است. متاسفانه سازمان‌های ایجاد شده، قوانین تصویب شده، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های ابلاغ شده، شوراهای موجود مانند شورای عالی معادن و…. باعث افزایش بوروکراسی اداری شده و فرآیندهای استفاده از بخش معدن را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بوروکراسی‌های اداری یکی از دلایل عدم‌استفاده از پتانسیل معدن در ایران است، افزود: دولت باید با از بین بردن موانع و کوتاه کردن مسیرها، از ظرفیت معادن به درستی استفاده کند؛ موانع موجود ضد انگیزشی است.

وی با بیان اینکه موانع موجود در حوزه معدن، سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند، اظهار کرد: فاینانس (تامین مالی خارجی) در کشور با مشکلات بسیاری رو به رو است. عملکرد بانک‌ها و سیاست‌های کلان اقتصادی به گونه‌ای نیست که نقدینگی موجود در کشور به سمت سرمایه‌گذاری در بخش معدن سرازیر شود.

عضو کمیسیون صنایع  ومعادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایران برای توسعه و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه معدن سیاست‌گذاری نکرده است. دنیا برای موفقیت در تمامی بخش‌ها به دنبال رقابت است بنابراین تمامی بنگاه‌های اقتصادی بخش معدن و صنعت برای پیشرفت، باید توان رقابت داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تولید باکیفیت و با قیمت مناسب در بخش معدن می تواند زمینه توسعه این بخش را فراهم کند، یادآور شد: تکنولوژی توان بنگاه‌های اقتصادی را افزایش داده و آنها را رقابتی می‌کند این در حالی است که نه تنها دولت با سیاست‌گذاری خود اقدامی برای توسعه تکنولوژی انجام نداده بلکه بنگاه‌های اقتصادی نیز به این سمت و سو نرفته‌اند.

تفکر حاکم بر بنگاه‌های معدنی، بهره‌برداری استفاده و خلق تکنولوژی نیست

انصاری با بیان اینکه تفکر حاکم بر بنگاه‌های معدنی بهره‌برداری، استفاده و خلق تکنولوژی نیست، ادامه داد: در صورتی که برای رفع مشکلات مذکور برنامه‌ریزی شود می‌توان موانع موجود در مسیر توسعه و استفاده از بخش معدن را تاحدودی رفع کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کمیسیون صنایع و معادن با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ذی نفعان این حوزه، نقشه راه برای استفاده از ظرفیت بخش معدنی تدوین شده است؛ پیاده سازی این نقشه مستلزم عزم وزارت صمت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن