آمارها حکایت از افزایش تولید نفت اوپک دارد

آمار اوپک نشان می‌دهد که در ماه ژوئن تولید نفت این سازمان به علت تولید نفت کشورهای مستثنا از کاهش تولید، افزایش یافته است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن بیش از 300 هزار بشکه در روز افزایش یافت. این‌ها اعدادی هستند که این گروه صادر کننده نفت برای نظارت بر عرضه نفت خود استفاده می‌کنند و دلیل این افزایش هم کنار گذاشتن لیبی و نیجریه از مذاکرات کاهش تولید است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک به تفاهم کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز تولید خود رسیده بودند تا بلکه بتوانند اشباع بازار را کاهش داده و قیمت‌ها را افزایش دهند. روسیه و 10 کشور دیگر نیز با این کاهش تولید اعلام موافقت کردند.

تولید نفت تمام 13 عضو اوپک به همراه نیجریه و لیبی در ماه ژوئن تا 32.47 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

تولید نفت یازده عضو اوپک با هدف کاهش تولید به 29.840 میلیون بشکه در روز می‌رسد. این اعداد نشانگر برآورد 97 درصدی توافق کاهش تولید در بین اعضاست. در حالی که در ماه مه،‌ بر اساس آمار اوپک اعضا این سازمان توانسته بودند 100 درصد توافق خود را عملی سازند.

اوپک برای نظارت بر میزان تولید خود از دو سری اطلاعات استفاده می‌کند؛ اول اطلاعاتی که هر کشور از میزان تولید خود ارائه می‌دهد و دیگری منابع ثانویه اطلاعاتی هستند که رسانه‌های صنعتی منتشر می‌کنند.

کاهش تولیدی که سال گذشته مورد توافق قرار گرفت از روی اطلاعات منابع ثانویه بوده است.

در آماری که بر اساس گزارش اوپک منتشر شده است عربستان سعودی اعلام کرده است که تولید نفت خود را در ماه ژوئن به 10.07 افزایش داده است، اما منابع صنعتی از رقم 9.88 میلیون بشکه در روز در ماه مه صحبت می‌کنند.  

بنابراین عربستان سعودی در اولین ماه امسال تا حدی از سقف تولید 10.058 میلیون بشکه در روز بالاتر رفته است،‌ هر چند به طور متوسط از میزان سقف تولید کل 2017 تا به امروز پایین بوده است.

منابع اطلاعاتی دیگر اوپک، آژانس بین المللی انرژی IEA، سازمان‌های قیمت‌گذاری نفت Platts و Argus، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده EIA، انجمن مشاوره تحقیقات انرژی کمبریج CERA و خبرنامه‌های صنعتی Petroleum Intelligence Weekly. PIW هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن