احتمال ورود شل به ایران پس از توتال

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «انرژی امروز» سخنان امروز بیژن زنگنه، وزیر نفت را که برای توضیح در مورد قرارداد نفتی ایران با توتال در مجلس حاضرشده بود، شفاف و صادقانه دانسته و گفت: «صحبت‌های آقای زنگنه مفید بود و همین توضیحات بود که موجب شد بعضی از نمایندگان اصولگرا که طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال را امضا کرده بودند، امضای خود را پس بگیرند و  طرح سه فوریتی از دستور کار خارج شود.»

وی ادامه داد:«اینکه امضای قرارداد با کشورهای خارجی می‌تواند موجب افزایش امنیت کشور شود این نگاهی بوده که در دیپلماسی هم مطرح است. اگر ما با کشورها شراکت راهبردی داشته باشیم و منافع این کشورها و شرکت‌های آنها با منافع کشور ما گره خواهد خورد و به‌نوعی ناامنی در کشوری که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند به منافع آنها آسیب وارد می‌کند و به همین دلیل تلاش می‌کنند، جلوی تحرکات علیه کشوری که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، را بگیرند. این شرکت‌ها معمولاً لابی‌های قوی دارند. ما برای تأمین امنیت باید در بلندمدت با این کشورها همکاری‌هایی داشته باشیم.»

عرصه برای فعالیت شرکت‌های داخلی باز است

میرزایی با مثبت ارزیابی کردن مذاکره ایران با شرکت رویال داچ شل برای همکاری در میدان نفتی آزادگان، گفت:«می‌بینیم که شبکه‌های اقتصادی ترکیه و شبکه‌های عربستان مانند العربیه وقتی یک قرارداد با شرکتی خصوصی خارجی که بزرگ هم نیست منعقد می‌کنند چند روز مانور می‌دهند تا این اطمینان را ایجاد کنند که شرایط کشور برای سرمایه‌گذاری مساعد است و این را به‌عنوان توفیقی در جامعه منعکس می‌کنند که فضا را برای رونق کسب‌وکار محیا کنند. اما متأسفانه در کشور ما عجیب است که از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم.»

وی ادامه داد: «به نظر من آمدن توتال و شرکت شل در میدان آزادگان که این روزها مطرح‌شده است، اقدام بسیار خوبی است که پس از انقلاب در کشور ما سابقه نداشته است و به توسعه صنعت نفت ما کمک می‌کند. همان‌طور که آقای وزیر هم اشاره کردند، ما نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه صنعت نفت داریم که منابع داخلی به‌هیچ‌عنوان جوابگو نیست. این شرکت‌ها از طریق آوردن سرمایه و تکنولوژی می‌توانند در این راستا به ما کمک کنند. ضمن اینکه با توجه به اینکه ما 200 میلیارد دلار احتیاج داریم و میدان‌هایی که نیاز به توسعه دارند زیاد هستند، عرصه برای شرکت‌های داخلی هم تنگ نخواهد شد و آن شرکت‌ها هم می‌توانند در این میادین فعالیت کنند. اینکه جریان سیاسی متعلق به این شرکت‌ها حاشیه‌سازی کنند به صلاح کشور نیست و به‌نوعی ازلحاظ روانی احساس امنیتی که برای آوردن سرمایه خارجی لازم است مورد آسیب قرار می‌دهد.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن