طرح‌های متوقف‌شده پالایشی، به شرط جذب فاینانس فعال می‌شوند

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا)، از تصمیم دولت برای لزوم جذب فاینانس و سرمایه بخش خصوصی برای ایجاد پنج پالایشگاه در دست ساخت که سال‌ها مسکوت ماندند خبر داد و گفت: اکنون احداث مجموعه پالایشگاهی سیراف در اولویت است و احداث سایر پالایشگاه‌ها منوط به جذب فاینانس است.

رضا پدیدار در گفتگو با خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، با اشاره به تامین نیاز موجود از طریق پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: با توجه اجرای طرح توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تامین فرآورده‌های هیدروکربنی مورد نیاز، اولویت این است که سرمایه پالایشگاه‌های در دست ساخت یا از طریق بخش خصوصی تامین یا سرمایه‌ خارجی جذب شود.

وی با تاکید براینکه اکنون ساخت پالایشگاه جزو اولویت‌ها نیست، گفت: دولت سرمایه گذاری نمی‌کند. ما معتقدیم دولت، سهام پالایشگاه‌ها را واگذار کند تا بخش خصوصی وارد عرصه سرمایه گذاری شود و به هر ترتیب که می‌خواهد اعتبار لازم را تامین کند اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر اساس سایست درپیش‌گرفته، مصر است که اجرا را مدیریت کند و پروژه را پیش برده، سهام پالایشگاه‌ها را زمان بهره‌برداری واگذار کند.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) درمورد توان داخلی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پالایشی، گفت: توان داخلی برای سرمایه‌گذاری کم است یا قدرت ریسک‌پذیری وجود ندارد، چراکه سرمایه مردم در بانک‌ها و موسسات اعتباری بازدهی بالاتری نسبت به تولید دارد بنابراین مردم رغبت زیادی برای مشارکت در سرمایه‌گذاری ندارند.

پدیدار با اشاره به علاقه شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، اظهار کرد: شرکت‌های کشورهای نروژ، فنلاند، سوئد، اتریش ، آلمان اسپانیا و ایتالیا با پشتیبانی بیمه ساچه، بیمه لویدز انگلیس و… برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی درمورد تبعات تاخیر در اجرای پروژه‌ها و اهمیت طرح‌های پالایشگاهی، گفت: پالایشگاه‌ها در صورت صادرات محصولات، انتفاع اقتصادی دارند چراکه از خام فروشی جلوگیری می‌کنند؛ طبیعی است که با تاخیر در اجرای پروژه، نسبت به برآورد اولیه با توجه به توقفی که پس از پیشرف درصدی از کار پیش آمده، قیمت تمام شده پروژه افزایش یابد منتها درمورد اولویت‌بخشی با توجه به نقش مستقیم دولت در اقتصاد، آن باید پاسخ دهد.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) با توجه به اهمیت اجرای پنج پالایشگاه جدید در دست ساخت، گفت: مقرر شد با توجه به لزوم اخذ فاینانس این پروژه‌ها، آخرین اطلاعات از بازار سرمایه داخلی و جلب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس، تهیه و در کارگروه مشترک این انجمن و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطرح شود.

پدیدار تصریح کرد: انجمن استصنا اعلام موافقت کرد که میزان توان تهیه و تولید تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه‌های جدید و طرح توسعه پالایشگاه را به طور مستمر پیگیری و در کارگروه مطرح کند.

وی یادآور شد: پالایشگاه‌های هرمز بندرعباس، پارس شیراز، آناهیتا کرمانشاه، شهریار تبریز و نفت سنگین خوزستان برای اخذ فاینانس معرفی شدند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن