تدوین ساختار نقشه ی راه فنآوری انرژی
امروزه فنآوری و تغییرات آن بهعنوان ابزاری برای خلق ثروت و رقابتپذیری در کسب و کار سازمانها نقشی حیاتی پیدا کرده و مدیریت صحیح آن میتواند دستاوردهای ارزشمندی برای سازمانها در پی داشته باشد. در چنین فضایی که فنآوری به یکی از مهمترین عوامل خلق ارزش تبدیل شده، شناخت و درکی مناسب از فنآوری و مدیریت کارا و موثر و همچنین برنامهریزی برای رشد و توسعهی مناسب آن برای سازمانی که میل به بقا و سرآمدی دارد ضروری است. یکی از اهداف مدیریت فنآوری حصول اطمینان از بهکارگیری مناسب فنآوریهایی است که سود شرکت را بهینه کنند. در این زمینه مدیران فنآوری نیازمند ابزارهایی هستند تا اطمینان حاصل کنند فنآوریهای موجود و بالقوهی سازمان، در راستای نیازها و اهداف حال و آیندهی سازمان است. بهعبارتی اطمینان از اینکه فنآوریهای سازمان با اهداف استراتژیک و عملیاتی سازمان همراستاست. در این مسیر یکی از مهمترین و منعطفترین ابزارهای برنامهریزی نقشهی راه است. تعیین اولویتهای توسعهی فنآوری برای تمامی کشورها مهم است. اما این مساله برای کشورهای کمتر توسعهیافته یا در حال توسعه که از لحاظ محدودیت منابع قادر به سرمایهگذاری گسترده در امر توسعهی فنآوری نیستند از اهمیت ویژهای برخوردار است.در واقع نقشهی راه ابزاری است برای پاسخ به سه سوال اساسی؛ کجا هستیم، میخواهیم به کجا برسیم و چگونه می خواهیم مسیر را طی کنیم؟ برای رسیدن به این اهداف ترسیم نقشهی راه شامل تعیین دقیق اهداف و مسیرهای مختلف برای رسیدن به آنها و کمک به تمرکز منابع بر فعالیتهای کلیدی مورد نیاز ضروری خواهد بود. نقشهی راه انواع و کاربردهای متنوعی دارد و میتواند برای مقاصد متفاوتی رسم شود. یکی از انواع نقشهی راه، نقشهی راه فنآوری است که موضوع اصلی آن را فنآوری شکل میدهد. بر اساس مطالعات، نقشهی راه فنآوری بهعنوان ابزاری قدرتمند برای برنامهریزی فنآوری یا تحقیق و توسعه در دنیا شناخته شده است.