ترامپ تحریم‌های تازه کره شمالی را لغو کرد

رییس جمهوری آمریکا گفته است دستور لغو تحریم‌هایی را که به تازگی علیه کره شمالی وضع شده صادر کرده است.

دونالد ترامپ در توییتی که روز جمعه منتشر کرد از دستور برای لغو تحریم‌های گسترده تازه‌ای صحبت کرده که وزارت دارایی آمریکا به فهرست تحریم‌های کره شمالی افزوده است.

تصور عمومی بر این است که او به اقدام روز پنجشنبه وزارت دارایی برای تحریم دو شرکت کشتی‌رانی چینی اشاره می‌کند.

پیونگ یانگ هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه از اهمیت این تحریم‌ها سخن گفته بود.

 بولتون در حساب توییتری خود نوشت: صنعت دریانوردی باید برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی دریایی کره شمالی جدی‌تر رفتار کند.

وزارت دارایی آمریکا گفته بود این تحریم‌ها به این دلیل وضع شده که شرکت‌های مزبور به کره شمالی برای دورزدن تحریم‌های آمریکا کمک می‌کردند. مقام‌های آمریکایی گفتند که شصت و هفت کشتی متعلق به این دو شرکت در نقض تحریم کره شمالی فعالیت داشته‌اند.

تنها چند ساعت بعد از اعلام این تحریم‌ها کره شمالی از دفتر عضویت در تشکیلات موسوم به دفتر ارتباط دایم بین دو کره خارج شد.

معاون وزارت وحدت دو کره در دولت کره جنوبی با اعلام این خبر گفت  نمایندگان کره شمالی در جلسه نمایندگان دو کره گفتند به دستور مقامات عالی پیونگ یانگ کار در این دفتر را متوقف می‌کنند.

وی افزوده است که کره جنوبی همچنان به عضویت خود در این دفتر ادامه می‌دهد و کارمندان اعزامی کره جنوبی به دفتر ارتباط دائم مطابق معمول در محل کار خود حاضر خواهند شد.

دفتر ارتباط دایم دو کره در ماه سپتامبر سال گذشته و براساس توافق کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، و مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی ایجاد شد تا به عنوان کانال ارتباطی بین دو کشور فعالیت کند.

این دفتر در محل مجتمع صنعتی کائسونگ، در داخل مرز کره شمالی، مستقر شده و کارمندانی از هر دو کشور به طور مرتب در این محل حاضر می‌شدند و در جلسات هفتگی به تبادل اطلاعات می‌پرداختند.

در زمان آغاز به کار این تشکیلات، سرپرست هیئت کره شمالی گفت که با تاسیس این دفتر، دو طرف می‌توانند از طریق تماس سریع و گفتگوهای مرتبط با روابط دو کره، گام‌هایی اساسی به سوی صلح، رفاه و وحدت شبه‌جزیره بردارند. پیش از تاسیس این دفتر، ارتباط بین دو کشور تنها از طریق فاکس و تلکس امکانپذیر بود که معمولا با شدت گرفتن بحران در روابط دو کشور، قطع می‌شد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز درباره اینکه دستور رییس جمهوری به کدام تحریم‌ها بازمی‌گردد صحبتی نکرده است.

با این همه به گفته او  ترامپ از دبیرکل کیم (جانگ اون) خوشش می‌آید و معتقد است این تحریم‌ها ضروری نیستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن