ماجرای فیلتر جذب دوده و تعویض کاتالیستها چیست؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران درباره اجرای برنامه نصب فیلتر جذب دوده در اتوبوسها و تعویض کاتالیستها در تاکسیها توضیحات لازم را ارائه دهد تا مشخص شود تا چه حد از برنامه 5 ساله دوم در این موارد محقق شده است.
به گزارش «انرژی امروز» رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت روز تامین اجتماعی، با بیان اینکه چهار سال است از هیات رئیسه شورای شهر میخواهیم پیش از آنکه گزارشی که در صحن قرائت میشود برای اعضای شورای شهر ارسال شود، اما متاسفانه کسی به این درخواست توجه نمیکند، افزود: مجددا این موضوع را به هیات رئیسه تذکر میدهم.
وی در واکنش به اعتراض رئیس شورا نسبت به این تذکر، گفت: این دو ماه را نیز تحمل میکنیم و امیدواریم در دور بعدی شورای شهر، اعضا با این مشکل مواجه نباشند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از مدیران شهرداری نیز خواست تا بر مبنای برنامه پنج ساله دوم شهرداری گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
وی درباره گزارش سازمان تاکسیرانی اعلام کرد: بر اساس برنامه پنج ساله قرار بود سهم حمل و نقل با تاکسی در جابجایی درون شهری از 22.3 درصد به 29 درصد تا پایان سال 95 برسد و تعداد پایانه تاکسیرانی درون شهری نیز از 52 پایانه به 68 پایانه تا پایان سال گذشته افزایش یابد.
حافظی گفت: سازمان تاکسیرانی مکلف شده بود که برای تعویض کاتالیست 15 هزار و 600 دستگاه تاکسی اقدام کند و سیستم پایش تاکسیرانی را نیز نصب و راه اندازی کند. با توجه به برنامههای تعیین شده باید این سازمان توضیح دهد چه میزان از برنامه مدون را محقق کرده است.
وی درباره گزارش سازمان اتوبوسرانی نیز گفت: طول خطوط اتوبوسرانی تندور در ابتدای برنامه 129.9 کلیومتر بوده که بایستی به 191 کیلومتر تا پایان سال 95 افزایش می یافت و سهم سیستم اتوبوسرانی از ناوگان حمل و نقل عمومی از 20 درصد به 25.4 درصد می رسید.
حافظی ادامه داد: براین اساس باید مجموع ناوگان اتوبوسرانی از 6553 دستگاه به 8253 دستگاه ارتقا مییافت و مجموع ناوگان اتوبوسرانی برقی به 400 دستگاه، بازسازی فرسوده اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی به 500 دستگاه، تعداد پایانه های اتوبوسرانی درون شهری از 52 به 65 پایانه، سهم ناوگان خصوصی از کل ناوگان اتوبوسرانی از 60 درصد به 75 درصد، سهم اتوبوس های دارای استاندارد یورو 4 باید به 35 درصد و خطوط مکانیزه معاینه فنی خودروهای فنی از 6 خط به 10 خط افزایش می یافت.
وی تاکید کرد: در این میان باید تعداد نیروی انسانی اتوبوسرانی از 9490 به 7000 نفر تقلیل مییافت و ناوگان دیزل حمل و نقل عمومی، مجهز به فیلتر جذب دوده میشد که گویا تنها 50 دستگاه اتوبوس به فیلتر جذب دوده مجهز شده است، از این رو لازم است درباره محقق نشدن این برنامه توضیحات لازم را ارائه دهند.



