حذف لامپ‌‌های رشته‌‌ای با توان بالای 40 وات

مهندس غلامرضا کبریایی، مدیر دفتر مطالعات و بهره‌‌وری انتقال و توزیع سابا، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود حذف لامپ‌‌های رشته‌‌ای با توان بالای 40 وات و تعویض 30 میلیون لامپ رشته‌ای مورد استفاده با لامپ‌‌های کم ‌مصرف، تا 2000 مگاوات به کاهش پیک مصرف برق کمک شود.

کبریایی با اشاره به مصوبه دولت در مورد «ممنوعیت تولید و توزیع لامپ‌‌های رشته‌‌ای با توان بالای 40 وات»، می‌گوید: این مصوبه ابتدا در سال 1391  به تصویب هیئت دولت رسید و سپس در سال 1395 با انجام اصلاحاتی توسط معاون اول رییس جمهور به ذی‌نفعان طرح ابلاغ شد.

به گفته کبریایی «سازمان‌‌های دولتی به محض ابلاغ این مصوبه می‌‌بایست از خریداری این نوع لامپ‌‌ها برای روشنایی محیط اداری خودداری کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول حُسن اجرای  آن است». در حال حاضر حدود 60 میلیون لامپ رشته‌‌ای در کشور تولید می‌‌شود که حدود 30 میلیون لامپ آن مصرف می‌شود.

به اعتقاد کبریایی «این میزان کاهش پیک مصرف، چیزی معادل آزادسازی ظرفیت نیروگاه شهید رجایی قزوین است و تعویض این میزان لامپ در کشور می‌‌تواند چیزی معادل 4.43 میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای را در کشور در طی یک سال کاهش دهد. این میزان کاهش گازهای گلخانه‌‌ای معادل انتشار گلخانه ای`&gt.گازهای گلخانه ای توسط 70 درصد از خودروهای کلانشهر تهران است».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن