60 درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان رضوی خالی است

مدیر امور سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: هرچند بارش‌های سیل‌آسای فروردین‌ماه امسال در سطح شهرستان‌های استان خراسان رضوی خسارت‌های بسیاری به بخش‌های مختلف وارد کرد، اما این بارش‌ها موجب شد بسیاری از رودخانه‌هایی که سال‌ها در آن‌ها آبی جاری نبود، دوباره جانی گرفته و میزان ذخیره سدها نیز افزایش یابد.

رضا نوروززاده حجم مخازن کل سدهای استان خراسان رضوی را یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در سدهایی که برای تامین آب شرب هستند از جمله سد دوستی، طرق، کارده و ارداک حجم مخزن به اندازه‌ای هست که بتوانند سیلاب پیش رو را ذخیره کنند و هنوز ظرفیت دارند.

نوروززاده در خصوص وضعیت سد دوستی عنوان کرد: در حال حاضر حجم سد دوستی 436 میلیون متر مکعب است و تاکنون حدود 39 درصد مخزن پر شده و باقی خالی است. این گنجایش خیلی خوبی است تا بتوانیم حجم بیشتری از سیلاب را که از بالادست می‌آید و در حال حاضر 100 مترمکعب بر ثانیه است، ذخیره کنیم.

مدیر امور سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به سرریز شدن سد یام و کمایستان در منطقه جغتای سبزوار، سد سده خواف، سد استای تایباد، بند گلستان که متولی آن آستان قدس است، سد دولت‌آباد در چناران و بند چشمه سبز افزود: همچنین سد فریمان، قره تیکان، چهچه و چالیدره در آستانه سرریز شدن هستند.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ‌گونه آسیبی به سدها وارد نشده و در این خصوص مشکل و نگرانی خاصی نداریم.

نوروززاده افزود: هرچند شمار سدهایی که از نظر حجم، قابلیت ذخیره آب بیشتری دارند به حدود 16 سد می‌رسد، اما در مجموع بالغ بر 32 تا 33 سد در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد.

طغیان رودخانه در شهرستان کلات

در ادامه مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تاکنون فقط در شهرستان کلات رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند و در باقی شهرها رودخانه‌ها سیلابی بوده اما حالت طغیان نداشته است.

محمدرضا صادقی‌فر افزود: طول کل رودخانه‌های اصلی استان خراسان 28 هزار و 603 کیلومتر است که از این میزان 534 کیلومتر داخل شهرها و 28 هزار و 69 کیلومتر در خارج شهرها هستند.

وی افزود: از طول 534 کیلومتر رودخانه‌هایی که داخل شهرها هستند تاکنون 210 کیلومتر آن مطالعه شده است.

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص وضعیت تصرف حریم بستر و حریم رودخانه‌ها گفت: براساس وظیفه قانونی در این خصوص اقدام و اخطاریه‌هایی صادر و رفع تصرف هم شده است.

وی اظهار کرد: مساحت اراضی بازگشایی شده حریم رودخانه‌ها طی سال‌های اخیر در داخل شهرها 325 هکتار و همچنین مساحت اراضی واقع در بستر داخل شهر 836 هکتار است.

صادقی‌فر افزود: از نظر آمار مقایسه‌ای در خصوص عملکرد بازگشایی و رفع تصرف اراضی بستر طی سال گذشته در کل کشور 2 هزار و 114 هکتار و در استان خراسان 489 هکتار، در سال 95 در کل کشور یک‌هزار و 400 هکتار و در خراسان رضوی نیز 730 هکتار و در سال 94 نیز در کشور یک‌هزار و 965 هکتار و در این استان 917 هکتار بازگشایی و رفع تصرف اراضی بستر صورت گرفته که این نشان می‌دهد عملکرد خوبی داشته‌ایم ولی به علت گستردگی رودخانه‌ها و مشکلات اعتباری سال‌های اخیر مقداری با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی بیان کرد: در همه رودخانه‌های استان خراسان رضوی عملیات لایروبی و بازگشایی حریم و بستر رودخانه‌ها انجام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن