آلودگی دیزل امروزی کمتر از بنزین است

نتایج پژوهش‌های جدید الگوهای موجود در خصوص انتشار ذرات از خودروهای دیزلی را به چالش می‌کشد.

به گزارش «انرژی امروز» به نقل از ساینس‌دیلی، یک تحقیق در شش کشور جهان که در ساینتیفیک رپورت منتشر شده است نشان می‌دهد که خودورهای دیزلی جدید کمتر از از خودروهای بنزینی آلودگی تولید می‌کنند.

این تحقیق تاکید می‌کند که از آنجایی که دیزل‌های امروزی بسیار پاک‌تر از گذشته هستند، قوانین محیط زیستی باید بر خودروهایی که از بنزین‌های آلوده استفاده می‌کنند و نیز دیگر منابع آلاینده هوا تمرکز کنند.

محققان این تحقیق می‌گویند دیزل‌ سوء شهرت دارد چون شما می‌توانید آلودگی حاصل از آن را ببینید اما درواقع آلودگی غیرقابل مشاهده بنزین خودروها بدتر هستند.

به اعتقاد این محققان، قدم بعدی باید بر بنزین‌ها و حذف خودروهای قدیمی دیزلی از جاده‌ها معطوف باشد. خودورهای مدرن دیزلی استانداردهای جدیدی دارند و امروزه بسیار پاک‌ترند. در نتیجه باید توجه بیشتری به قوانین جاده‌ای و نیز موتورهای‌های بنزینی داشت.

این تحقیق به سرپرستی تیمی از محققان سوییسی و نروژ و نیز در کشورهای ایتالیا، ‌فرانسه و ایالات متحده انجام شده و به دنبال بررسی انتشارات ذرات معلق از اگزوز خودروهاست.

ذرات معلق کربن‌دار از کربن سیاه به وجود می‌آیند و عمدتا مواد آئورسل اولیه POA و به ویژه مواد آئورسل ثانویه SOA هستند و حاوی انواع مواد مضرر واکنش دهنده با اکسیژن هستند و می‌توانند بافت‌های تنفسی را تخریب کنند.

اخیرا خودروهای دیزلی جدید در اروپا و آمریکای شمالی به اجبار باید مجهز به فیلتر مواد ذره‌ای شوند که به شدت از انتشار آلودگی این خودروها می‌کاهد.

در این آزمایش، خودروهای بنزینی به طور متوسط در دمای 22 درجه سانتی‌گراد، ده برابر و در دمای منهای هفت درجه سانتی‌گراد 26 برابر بیشتر از خودروهای دیزلی ذرات ریز معلق PM تولید می‌کردند.

افزایش انتشارات در دمای پایین مربوط به اثر تکرار استارت سرد است که در موتورهای بنزینی رخ می‌دهد.

از این رو نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که الگوهای موجود در مورد خودروهای دیزلی باید عوض شوند.

هر چند خودورهای قدیمی دیزلی بیشتر از خودورهای بنزینی آلایندگی دارند چون DPFs ندارند، و خودورهای دیزلی به طور کلی نیتروژن اکساید بیشتری هم تولید می‌کنند و باعث افزایش تولید مه‌دود و باران اسیدی می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن