پمپئو: معافیت نفتی ایران، تمدید نمی شود

در آستانه نخستین سال خروج آمریکا از برجام، مایک پمپئو جدیدترین موضع کاخ سفید درباره سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه حدود یکسال پیش، دونالد ترامپ با خروج از برجام، بزرگ ترین کارزار فشار حداکثری را علیه ایران اعاده کرد، افزود: هدف از این اقدام آن است که آنچه ایران نتواند برای بی ثباتی خاورمیانه، اعتبار مالی داشته باشد.

او ادامه داد: دولت ایران باید همچون یک کشور عادی رفتار کند. 40 درصد درآمد ایران از نفت است. پیش از بازگشت تحریم ها، ایران در سال حدود 50 میلیارد دلار درآمد داشت، اما امروز برآوردهای ما نشان می دهد که بیش از 10 میلیارد دلار کاهش درآمد داشته است.

پمپئو با اشاره به حمایت ایران از حزب الله لبنان و حماس اضافه کرد: ایران می خواهد با حمایت از حوثی ها، بحران انسانی در یمن را افزایش دهد.

او با بیان اینکه معافیت هایی به برخی کشورها داده شده بود تا خرید نفت ایران را ادامه دهند، اظهار کرد: این روند اجازه داد کشورها به آرامی خود را از زیر بار نفت ایران خالی کنند. امروز اعلام می کنم که هیچ گونه معافیت دیگری نخواهیم داشت.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: فعالیت های ایران را رصد خواهیم کرد و به سود کشوری نیست که خرید نفت از ایران را ادامه دهند. البته می خواهیم مطمئن شویم که بازارها در ثبات باشند.

پمپئو افزود: با شرکا و کشورهای خریدار عمده نفت ایران صحبت کردیم که از نفت خام ایران دور شوند. با تولید کنندگان بزرگ نفتی مذاکره کرده ایم تا بازار نفت جهان کمبود نداشته باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تضمین کرده اند که بازار نفت را جبران کنند.

او ادامه داد: خود آمریکا هم به عنوان یک تولید کننده عمده نفت است. می توانم تایید کنم که هرکدام از کشورهای تولید نفت با مشتریان سابق ایران کار می کنند تا آنها را از نفت خام ایران بی نیاز کنند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تولید نفت خام ایالات متحده و افزایش تولید آن، اضافه کرد: وزارت انرژی نشان می دهد که تولید نفت ما بیشتر از سال 2017 شده است در نتیجه هدف ما در به صفر رساندن صادرات نفت ایران جدی است.

پمپئو بار دیگر خواستار اجرای شروط 12 گانه خود از سوی مقامات ایران شد و گفت: به آنها گفته ایم که به دنبال تسلیحات اتمی نروند، آزمایش های موشکی و بازداشت شهروندان آمریکایی را متوقف کنند و از تروریسم حمایت نکنند.

او تصریح کرد: منتظر هستیم که ایران به این مسایل بپردازد و به میز مذاکره بیاید. این درخواست ها فقط از سوی دولت آمریکا مطرح نمی شود و متحدان ما آن را دنبال می کنند.

وزیر خارجه آمریکا که پیش از این به تاثیر فشار اقتصادی بر مردم ایران اعتراف کرده است تا آنها را به مقابله با نظام وادار سازد، گفت: مردم ایران بدانند که ما در کنار آنها هستیم.اجازه نمی دهیم سرکوبگران آرام گیرند در حالی که دولت پیشین آمریکا این کار را انجام داد.

او در حالی که پیش از این اعتراف کرده است، فشار حداکثری بر مردم ایران اثر دارد، مدعی شد: می خواهم مردم ایران بدانند در کنارشان هستیم و اجازه نمی دهیم سرکوبگران آرام بگیرند. امیدواریم زندگی بهتری برای شهروندان ایران شکل بگیرد.

پمپئو درباره اهداف فشار حداکثری علیه ایران هم اظهار کرد: اگر رهبران ایران حمله کنند، آمریکا پاسخ جدی خواهد داد. بنابراین برای حفظ منافع آمریکا در شیوه ای درست پاسخ خواهیم داد. ما 12 شرط مطرح کرده ایم، اگر انجام شود می توانند به میز مذاکره بیایند.

ای مدعی ایجاد ائتلاف بزرگ علیه ایران شد و ادامه داد: اسرائیل و برخی کشورهای عربی به ما پیوسته اند و کشورهای اروپایی هم در این باره با ما همراهی خواهند کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن