راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، از راه اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی کشور، تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش ایرنا، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، امروز (یکشنبه 21 آذر) در نشستی خبری با تشریح عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، ظرفیت نهایی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 360 هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: از یک ماه پیش تولید روزانه 10 میلیون لیتر گازوییل و نفتا در آن آغاز شده است. این طرح در سه ردیف توسعه می‌یابد که با راه اندازی آن قادر خواهیم بود روزانه حدود  ۶٠ میلیون لیتر فرآورده تولید کنیم.

عبداللهی از جمله دلایلی را که سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است، نداشتن شناخت نسبت به ابعاد پروژه اعلام کرد و افزود: پارسال با تدبیر و هماهنگی با وزارت نفت و همچنین لطف دولت، توانستیم اعتبار اجرای این طرح بزرگ را تامین کرده و در سه ماهه ابتدای امسال تولید زودهنگام از پالایشگاه را اجرایی کنیم. 

واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت پالایش روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه بنزین یورو ۴ با ظرفیت ١٢ میلیون لیتر، تولید اولیه روزانه چهار میلیون و ۵٠٠ هزار لیتر گازوئیل، تولید اولیه یک میلیون لیتر نفت سفید و تولید اولیه روزانه ٣٠٠ تن گاز مایع (ال‎پی‎جی) دارد. در حال حاضر مشکلات تامین تجهیزات پالایشگاه حل شده و قطعات واحد کوره «ستاره خلیج فارس» وارد کشور شده و در حال نصب است. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان این که تا پایان امسال تولید بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج فارس شروع می شود، اظهار کرد: تاکنون هیچ معوقه‌ای در پرداختی به کارگران نداشته‌ایم، البته امکان دارد در پارس جنوبی معوقات یک ماهه تا ۴۵ روزه داشته باشیم اما این موضوع در پالایشگاه ستاره خلیج فارس صدق نمی کند. 

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تاکنون سه میلیارد یورو برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس هزینه کرده است. راه‌اندازی این پروژه، منافع فراوانی از جمله بی نیاز شدن از واردات بنزین را برای کشور به همراه دارد.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣۶ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. 

تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن