تبدیل ضایعات و پسماندهای آبی به مواد باارزش

چرخه نمک (SaltCycle)  فناوری جدید شرکت اسکای (Sky)  قابلیت این را دارد که ضایعات ناشی از آب­‌های صنعتی و آب­‌های شور کشاورزی را به اسیدها و باز­­ها و نمک‌­های مفید کربناته و سولفاته تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز» به نقل از سایت newskyenergy، فرایند چرخه نمک، تکنولوژی‌­های مرسوم و غیرمرسوم تصفیه آب که ضایعات مختلفی را از آب‌های شور به جای می­‌گذارد را به‌نوعی تکمیل می­کند؛ فرایند­هایی از قبیل زهکشی زراعتی، نمک­زدایی آب و عملیات صنعتی. این فناوری با هزینه بسیار پایین، جایگزین پرسودی برای عملیات­ پرهزینه دفع ضایعات آبی است و باعث دوام و رشد فرایند­های تصفیه آب می­‌شود.

چرخه نمک فرایند دو مرحله‌­ای است که شامل تصفیه آب و تولید مواد شیمیایی مناسب است. در مرحله اول ضایعات پیچیده نمکی یا  آبی تولیدشده دچار تصفیه و خالص­‌سازی شده و نمک­‌های مفید و قابل استفاده نظیر نمک طعام و سدیم سولفات و … رسوب می‌­کند. در مرحله دوم در رآکتور­های شیمیایی و الکتروشیمیایی مخصوص به نمک­‌ها به اسیدها، بازها و یا نمک‌­های مفید تبدیل می‌­شوند.

فرآیند چرخه نمک بسیار مفیدتر و پربازده‌­تر از فرآیند­های تصفیه آب مرسوم و یا عملیات دفع ضایعات و نمک‌­زدایی است. جمع‌­آوری ضایعات و تبدیل آن­ها به رسوب­‌های نمکی که خوراک رآکتورهای چرخه نمک هستند، نه تنها باعث کاهش هزینه­‌های دفع پس­آب‌­ها می­‌شود بلکه فروش اسیدها و بازها و نمک‌­های مفید خروجی از این چرخه موجب درآمدزایی قسمت بالادستی فرآیندهای آبی می­‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن